برگشته همراه حجاج به حجفه بروند و براى عمره تمتع احرام ببندند يا خير؟
ج
- با فرض اينكه نمىتوانند به ميقات بروند مانع ندارد با نذر از جده محرم شوند و بهتر است احتياطا در حدّه تجديد احرام نمايند و در فرض مسأله عمره مفرده و عمره تمتع آنها صحيح است.
س 65
- در سالهاى اخير پلهاى متعدّدى در مسير به عرفات و مشعر و منى ساخته شده كه شخص محرم با ماشين و گاهى پياده زير پلها ناچار است عبور كند، آيا به واسطه عبور كردن از زير اين پلها، كفّاره به ذمّه حاجّ مىآيد يا نه؟
ج
- كفاره ندارد.
س 66
- احرام براى حج را كه بايد در شهر مكه انجام گيرد آيا در محلات جديد هم جايز است يا نه؟
ج
- از محلات مكه هم كفايت مىكند.
س 67
- كسى كه در حال احرام كمر بندش از جلد غير معلوم التذكية است آيا احرامش درست است؟ و اگر درست نيست اعاده حج و عمره برايش واجب است؟
خصوصا در صورت جهل به مسأله و عدم التفات به آن؟
ج
- مضر به صحت احرام نيست و اعاده حج و عمره لازم نيست.
س 68
- دست و پاى مصنوعى كه با چرمهاى دوخته شده به بدن مىبندند چه صورتى دارد؟ آيا كفّاره دارد؟