داده و بعد از اتمام عمره حج را انجام داده و بعد از انجام حج متوجه شده است، آيا عمره و حج هر دو باطل است؟ يا فقط عمره؟ يا هيچ كدام؟ و آيا فرقى بين نسيان و جهل هست يا خير؟ و نيز فرقى بين جهل به حكم و موضوع هست يا خير؟ و آيا چنين شخصى محرم است يا خير؟ و بر فرض محرم بودن براى احلال راهى هست يا خير؟
ج
- اگر عمدى نبوده عمره و حج او صحيح است و همچنين در صورت جهل به حكم يا موضوع و فقط طواف عمره را بايد بجا آورد و از احرام هم خارج شده و فرقى بين صور مرقومه نيست.
س 45
- اين جانب در هنگام عمره تمتع ما بين شوط 2 و 3 يا 3 و 4 بود كه شك كردم، در همان حال مىدانستم كه اگر كسى قبل از شوط چهارم شك كرد، طوافش باطل است و دوباره بايد از اوّل شروع كند ولى چون فكر مىكردم فقط طواف نساء را اگر كسى صحيح انجام ندهد، محرم باقى مىماند، لذا به شكّ خود اعتنا نكرده و طواف را ادامه دادم، حالا كه به تهران برگشتهام، بعضى مىگويند: اگر طواف عمره تمتع كسى باطل باشد، به احرام عمره تمتع باقى مىماند و بعضى مىگويند: بعد از تقصير از احرام در مىآيد ولى يك طواف عمره به گردنش باقى مىماند، مىخواستم سؤال كنم از اين دو قول كدامشان صحيح است؟
ج
- اگر جدا آنچه مرقوم شده صحيح است و وسوسه نيست، باقى بر احرام هستيد و با انجام اعمال عمره مفرده از احرام خارج مىشويد و بايد سال بعد به حج برويد.