- اشخاصى كه در قم يا جاى ديگر منزل دارند و خودشان طبق وظايف شرعيّه در تهران در يكى از ارگانها اشتغال دارند و منزل خود را در قم يا جاى ديگر، بعضى اتاقهايش را به مستأجر دادهاند ولى انگيزه براى حفظ منزل است، البتّه مختصرى اجاره هم مىگيرند، آيا اين مقدار از منزل كه دست مستأجر است با وصف مرقوم، خروج از مؤونه است و خمس دارد يا خير؟
توضيح اين كه اين اجاره دادن موقّت است تا وقتى كه به آن وظيفه اشتغال دارند؛ يعنى هر وقت اشتغال آنها تمام شد قصد دارند كه برگردند و تمام منزل را در اختيار و تصرّف خود در آورند.
ج
- در فرض مسأله خمس واجب نيست.
س 108
- آيا به وجهى كه براى زيارت مستحب به حساب مربوطه واريز مىشود، اگر در سالهاى بعد مشرف شود، خمس تعلق مىگيرد؟
ج
- در فرض مذكور خمس دارد.
س 109
- آيا مخارج حجّ استحبابى جزو مؤونه محسوب است يا خير؟
ج
- از مؤونه محسوب است.
س 110
- خرج حجّ واجب همسر كه شخصا مستطيع است امّا نقدا ندارد كه مخارج خود را بپردازد، اگر شوهرش بپردازد، جزو مؤونه به حساب مىآيد؟
ج
- تحمّل مصارف حجّ زوجه اگر مطابق شأن زوج باشد، جزو مؤونه محسوب است.
س 111
- شخص روستائى كه حساب ساليانه نداشته مقدارى گوسفند دارد كه براى معاش خود و عيالاتش احتياج به شير و دوغ آنها دارد در موقع حساب دارائى