معلوم نيست در اينجا بمانيم و افراد تحت فرمان او خود تشخيص دهند كه به احتمال زياد، ده روز در آنجا مىمانند و براى رفتن از آن محلّ قبل از ده روز، احتمال كمى بدهند؛ در اين صورت آيا مىتوانند قصد اقامت ده روز كنند و روزه بگيرند؟ اگر در يكى از اين روزها عمدا روزه خود را باطل كند كفاره بر او واجب مىشود يا نه؟
ج
- (1) در قصد اقامت ده روز اطمينان به ماندن ده روز لازم است و احتمال كافى نيست (2) روزه اگر در واقع صحيح نبوده افطار آن كفاره ندارد، و روزه و نمازى كه خلاف وظيفه مقرره انجام گرفته قضاء دارد.
س 59
- من در جبهه بودم و ماه مبارك رمضان بود، قصد ده روز مىكردم و روزه مىگرفتم، ده روز اوّل كه تمام شد، نيّت ده روز دوم كردم و روز هفتم به مرخصى رفتم، آيا روزهام صحيح بوده؟
ج
- روزه صحيح است و احتياج به نيّت ده روز دوّم نيست.
س 60
- اكثر افرادى كه در رابطه با منافقين دستگير شدهاند و زندانى هستند و بعدا به اشتباه خودشان پى بردند (با اقرار خودشان) مىگويند در موقع فعاليت براى سازمان ما روزه نگرفتهايم الآن مىخواهيم روزه بگيريم، آيا مسافرت سفر معصيت بوده يا خير؟ آيا كفاره روزه واجب است يا خير؟
ج
- سفر در ايام نفاق بمنظور پيگيرى كار و هدف منافقين حكم سفر معصيت دارد و روزهاى كه عمدا افطار شده علاوه بر قضاء كفاره هم دارد.