بعضى از برادران دانشجو در خارج از كشور با استناد بر اين مسأله در مساجد و جماعات مسلمانان شركت نمىكنند و اين عمل آنها موجب بدبينى ديگر مسلمانان نسبت به ما شده است، آيا اين كار شرعا صحيح است يا نه؟
ج
- اگر شركت نكردن در نماز آنان موجب بدبينى است، شركت كنند و با آنها نماز بخوانند.
س 483
- جمعى از مؤمنين با عدهاى از اهل تسنّن در محلهاى كه طرفين زندگى مىكنند، مسجدى بنا كرده و در تمام مراسم اسلامى مشتركا بهرهبردارى مىنمايند ولى امام جماعت و نحوه اداى نماز، بخصوص از جهت محلّ سجده بر وفق اهل تسنّن است و شيعيان نيز ناگزير از مشاركت جهت اتحاد و اداى فريضه هستند؛ در فرض مذكور سجده كردن بر زيلو و فرش چه صورتى دارد؟
ج
- اگر مذاهب طرفين براى همديگر شناخته شده است و تقيهاى در بين نيست، سجده بر فرش و زيلو صحيح نيست.
س 484
- در غير موارد حج شيعيان مىتوانند به امام جماعت اهل تسنّن اقتدا نمايند يا خير؟
ج
- مىتوانند.
س 485
- آيا در نيت نماز جماعت بايد نام امام جماعت را به زبان آورد يا اين كه بگوييم: «نماز مىخوانم به امامت امام حاضر قربة الى اللّه» كافى است؟
ج
- كافى است و اسم بردن لازم نيست.
س 486
- با توجه به اين مسأله: «اگر انسان نداند نمازى را كه امام