responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : استفتاآت المؤلف : الخميني، السيد روح الله    الجزء : 1  صفحة : 226

يرجى هل المراد من عدم البأس بالساعتين مثلا هو مجموع العشرة ايام؟ اوان المراد مجموع النهار كما هو مقتضى التعليق على كلام الماتن الذي جوز الخروج نهارا؟

ج‌

- المراد هو الخروج من محل الاقامة ساعة الى ساعتين فى مجموع العشرة.

س 328

- هل المراد من العرف المذكور هو خصوص عرف البلد الذي يسكن فيه؟ فان من الممكن اختلاف الاعراف و بالنتيجة اختلاف حكمها؟

ج‌

- العبرة بعرف بلد الاقامة.

س 329

- در مسأله شماره 1338 رساله بيان شده: «مسافرى كه مى‌خواهد ده روز در محلى بماند، اگر از اوّل قصد داشته باشد كه در بين ده روز به اطراف آنجا برود، چنانچه جايى كه مى‌خواهد برود، از مقدار ترخّص دورتر باشد، بايد در همه ده روز نماز را تمام بخواند. و اگر از مقدار ترخّص دورتر باشد، بايد در تمام ده روز نماز را شكسته بخواند. ولى چنانچه بخواهد يك ساعت يا دو ساعت برود و برگردد در همه ده روز بايد نمازش را تمام بخواند.» لطفا بفرماييد، آيا در مدّت ده روز اوّل هر روز مى‌تواند به مدّت يك ساعت يا دو ساعت برود و برگردد يا اينكه در مدّت ده روز فقط يك بار مى‌تواند به مدّت يك يا دو ساعت برود و برگردد. و همچنين در مورد رفت و برگشت ده روز دوّم و سوّم فتواى حضرتعالى را بيان نماييد.

ج‌

- در فرض مسأله در تمام ده روز اقامه، بايد قصد بيشتر از يك مرتبه به مقدار يك ساعت بيرون رفتن نداشته باشد. ولى بعد از تحقّق قصد اقامه و خواندن نماز چهار ركعتى بيرون رفتن هر روز به هر مدّت كمتر از مسافت شرعى مانع ندارد.

اسم الکتاب : استفتاآت المؤلف : الخميني، السيد روح الله    الجزء : 1  صفحة : 226
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست