- هرگاه شخصى كه مقلّد حضرتعالى بوده و هست، لكن در جوّ خفقان رژيم منحوس سابق، به علّت عدم دسترسى به تمام فتاواى حضرتعالى، به يك يا چند مسأله بنحوى كه مذكور شد، عمل نشده و بعد از پيروزى جمهورى اسلامى متوجه اين معنى مىشود، آيا عمل گذشته او مجزى محسوب مىشود يا خير؟
ج
- اگر مطابق فتوا نبوده مجزى نيست.
س 49
- مجتهدى در مسألهاى فرمودهاند: بنا بر احتياط واجب، آيا به اين مسأله بايد عمل كنيم يا خير؟ مثل [حرمت] تراشيدن صورت با تيغ و صورتتراش برقى.
ج
- لازم است بر طبق احتياط واجب عمل شود.
س 50
- آيا مسألهاى كه دو قسمت دارد، مثل اين كه يك قسمت فتوى است و يك قسمت احتياط، مىشود يك بار به فتوى عمل كند و يك بار به احتياط؟
ج
- اشكال ندارد
س 51
- در مورد احتياط واجب كه مىشود به مجتهد ديگرى رجوع كرد، آن كسانى كه امام را اعلم تشخيص دادهاند، در مورد احتياط واجب، آيا مىشود به مجتهد قبليشان رجوع كنند؟
ج
- در صورتى كه جامع الشرائط باشد با مراعات الأعلم فالأعلم، مانع ندارد.