المرجع الّذى كنت اقلّده، هل اعيدها ام هى مجزية مبرئة للذّمة؟
ج
- اذا وقعت مطابقة للتقليد الصحيح تجزى و الّا فهى محكومة بالبطلان الّا اذا كانت موافقة لفتوى من يجوز تقليده فعلا.
س 19
- آيا اجازه مىفرمائيد چنانچه قبلا مسألهاى را از مجتهد ديگرى تقليد كردهايم، با توجه به اينكه الآن از جنابعالى تقليد مىكنيم، بر آن تقليد باقى باشيم؟
ج
- جايز نيست.
س 20
- آيا بقاء بر تقليد ميت اعلم جايز است؟ در صورت جواز، نسبت به مسائل مستجدّه (مستحدثه) كه نمىتوان نظر مجتهد را راجع به آن به دست آورد چگونه بايد عمل كرد؟
ج
- اشكال ندارد و نسبت به مسائلى كه فتواى ميت معلوم نيست بايد از حىّ اعلم تقليد كند.
س 21
- اگر مجتهد مقلّد از دنيا برود تا زمانى كه مقلّد جديد مشخص شود انسان چه كند؟
ج
- مىتواند باقى بماند يا احتياط كند.
س 22
- در توضيح المسائل، مسأله 9 آمده است: «اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند از دنيا برود، بايد از مجتهد زنده تقليد كرد ولى كسى كه در بعضى از مسائل به فتواى مجتهدى عمل كرده، بعد از مردن آن مجتهد مىتواند در همه مسائل از او تقليد كند». سؤال اين است: آيا كسى كه در تمام مسائل