responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : سخنرانی المؤلف : سخنرانی    الجزء : 1  صفحة : 627

استغاثه صحابه به رسول خدا (ص) در جنگ‌ها

کد مطلب: ٨٦٩٢ تاریخ انتشار: ١٢ مرداد ١٣٩٣ - ١٩:٤٤ تعداد بازدید: 569 سخنراني ها » شبکه ولايت استغاثه صحابه به رسول خدا (ص) در جنگ‌ها
حبل المتين 93/05/12

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 93/05/12

مجري:

بسم الله الرحمن الرحيم

بينندگان عزيز و ارجمند شبکه جهاني ولايت، سلام عليکم.

 ما در برنامه حبل المتين توفيق داريم در محضر استاد بزرگوار حضرت آيت الله دکتر حسيني قزويني باشيم. جناب استاد سلام عرض مي‌کنم. يکي از حوادثي که چند روز پيش در مدينه الرسول در مسجد النبي اتفاق افتاد اين بود که يکي از زائران ايراني به جرم گفتن يا علي در آن مسجد از سوي حکومت وهابي به 50 ضربه شلاق  و حبس محکوم مي‌شود! چراکه به عقيده وهابيها يا علي گفتن شرک است.

حالا اينها که ادعا مي‌کنند سلفي هستند و پيرو سلف صالح هستند آيا واقعا سلف صالح وجود مقدس پيغمبر گرامي اسلام يا اهل بيت عصمت و طهارت، گفتن اين ذکر يا محمد و يا علي را شرک مي‌دانند يا نه؟ از خود جناب عبدالله بن عمر نقل شده و خودشان هم اين را نقل مي‌کنند که شخصي آمد يا محمد گفت و شفا گرفت. استاد! اگر صلاح بدانيد در اين باره صحبت بفرماييد.

 

استاد قرويني:

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام عليکم و رحمة الله و برکاته

فرا رسيدن هشتم شوال سالگرد تخريب حرم ائمه بقيع سلام الله عليهم اجمعين و تخريب حرم حمزه سيدالشهداء و ديگر صحابه را به پيشگاه مقدس حضرت ولي عصر ارواحنا فداه و به همه مسلمانان بويژه علاقمندان به اهل بيت عصمت و طهارت تسليت مي‌گويم.

 وهابيت هر روز به يک بهانه‌اي تصميم دارند امت اسلامي را از از قرآن و نبي مکرم و اهل بيت جدا کنند . متأسفانه تمام اينها  هم به نام اسلام هست، به نام قرآن هست، به نام دفاع از اهل بيت هست. يا مي‌خواهند  مردم را از خدا جدا کنند مي‌گويند  فقط بگو يا الله! آيا همين يا الله گفتن توحيد است و يا رسول الله گفتن شرک است! فقط بگوييد يا الله، بگوييد لا اله الا الله فقط، محمد رسول الله نه! مشخص است که يک  شيطنتي دارند همان کار مشرکين مکه است که مي‌گفتند يا الله

وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ

سوره عنکبوت، آيه61

اگر از مشرکين مکه سوال کني که آسمان و زمين را چه کسي آفريده است مي‌گويند خدا. آنها خدا را قبول داشتند ولي در کنار خدا يک خداياني هم داشتند ولي نمي‌گفتند محمد رسول‌الله. مي‌گفتند الله بله، يا الله بله، ولي محمد رسول الله خير. اهل بيت هم در کنار رسول الله هست؟ خير. اين همان وضعي هست که مشرکين داشتند و من به نظرم خدايي که مشرکين داشتند به مراتب قويتر و قدرتمندتر از خدايي است که امروز وهابيها معرفي مي‌کنند که خداي الاغ سوار و خداي مو‌فرفري است! خدايي است که هنوز ريشش در نيامده و نه آلت مردانگي و نه آلت زنانگي دارد. ببينيد اينها  اين خرافات را امروز به نام توحيد دارند به خورد مردم مي‌دهند. آن وقت مي‌گويند: کسي بگويد  يا رسول الله، يا علي، يا حسين مشرک هست. قتلش هم واجب هست!

بينندگان عزيز در کليپ مي‌بينند که اين آقا بخاطر اينکه سه مرتبه يا علي گفته است آن فرد وهابي درباره‌اش مي‌گويد مسجد النبي را با اين کارش -نستجير بالله نستجير بالله- آلوده کرده است و پنجاه ضربه شلاق بايد به او زده شود و يک سال و نيم هم برايش زندان بريده‌اند.

بخاطر گفتن يا علي! من نمي‌دانم اينها به کجا مي‌روند؟! اين روزها در جنگ غزه اين همه مسلمان کشته مي‌شود ولي اين وهابيها برايشان اصلا مهم نيست ولي اين مهم است که فلاني آمد و گفت يا علي!

از اسرائيل حمايت هم مي‌کنند! در اخبار هم آمد که مفتي اعظم عربستان سعودي رسماً فتوا داد هرگونه تظاهرات به نفع غزه حرام هست خلاف شرع هست جالب اين هست که يکي از آقايان وهابي مي‌گويد اين تظاهرات آدم را از ياد خدا غافل مي‌کند!

اما مسئله‌اي که حضرتعالي فرموديد ابن تيميه در کتاب الکلم الطيب مي‌گويد: هيثم بن حنش مي‌گويد: ما نزد عبدالله عمر بوديم

فخدرت رجله فقال له رجل: اذکر احب الناس اليک فقال: يا محمد! فکانما نشط من عقال.

الکلم الطيب، ص88

پاي او گرفت –حالا يا سکته کرد پايش گرفت يا اصلا اعصابش  بطور کلي از حرکت افتاد- مردي به او گفت: آقاي عبدالله عمر! تو که پايت گرفته و نمي‌تواني تکان بخوري محبوبترين انسانها را صدا کن تا شفايت بدهد. وقتي گفت يا محمد! گويا يک دفعه پايش باز شد و به حرکت افتاد.

پايي که از حرکت بازمانده بود و صاحبش نمي‌توانست آن را تکان بدهد و با آن راه برود با گفتن يک «يا محمد» حرکت کرد. البته آقايان وهابي اگر زمان عبدالله عمر بودند قطعاً هم شلاق مي‌زدند نه پنجاه ضربه شلاق، شايد پانصد ضربه شلاق مي‌زدند و به جاي يک سال ونيم، حبس ابد براي عبدالله عمر صادر مي‌کردند! چه پاسخي به اين حديث داريد؟

همچنين امام ابواسحاق حربي همين حديث را نقل مي‌کند که به عبدالله بن عمر گفتند محبوبترين انسانها را صدا کن. گفت:

يا محمد! فبسطها

غريب الحديث، ج2، ص674

اگر واقعا يا محمد شرک هست آيا خداي عالم در شرک شفا قرار داده است؟! اين هم که بعد از رحلت نبي مکرم هست زمان حيات نبي مکرم نيست و همچنين ابن سعد متوفاي 230 در الطبقات الکبري همين را مي‌آورد که عبدالله عمر گفت:

يا محمد! فبسطها

الطبقات الکبري، ج4، ص154

همين که گفت يا محمد! شفا پيدا کرد و دهها کتاب ديگر هم اين قضيه را آورده‌اند و مهمتر اينکه ابن تيميه اين مسئله را مي‌آورد بدون اينکه اصلا بگويد  اين شرک هست يا کفر هست يا پنجاه ضربه شلاق دارد! يک سال و نيم زندان دارد!

من نمي‌دانم وهابيها اينها را از کجا دارند مي‌آورند؟! آيا مگر قرآن نمي‌فرمايد:  

وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

سوره مائده، آيه44

وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

سوره مائده، آيه45

وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الفَاسِقونَ  

سوره مائده، آيه47

آنهايي که حکم بما انزل الله نکنند فاسق، ظالم و کافر هستند. آيا اين حکم به غير ما انزل الله کفر هست يا نه ؟ اين را به ما جواب بدهند. در ملأ عام حيثيت يک انسان را زير سوال مي‌برند و شلاقش مي‌زنند. به فرض که از ديدگاه شما کار نادرستي انجام داده است. او را نصيحت کنيد برايش دليل بياوريد. شما اين برخورد بدتان باعث مي‌شويد که اولاً اين شخص عداوت و بغض و کينه شما را تا ابد در دلش نگه ‌دارد. نه تنها اين شخص بلکه هر کس امشب اين فيلم را ديده است بغض و کينه وهابيت در دلش لبريز شده‌است. چه بسا خيليها از صميم دل نفرين شديد و لعن شديدشان را بر اين حيوانهاي آدم‌نما نثار کردند. حتي من يقين دارم خيلي از سني‌ها هم با ديدن اين صحنه ناراحت شوند. چون عبدالله عمر که متوسل شده و يا محمّد گفته براي اهل سنت محترم هست.

حکم شلاق زدن بايد يا مستند به قرآن باشد يا مستند به سنت باشد يا – به نظر شما- مستند به سيره صحابه باشد. وهابيها در ميان سلف صالح و صحابه، تابعين و اتباع تابعين يک مورد بياورند که يک کسي آمده است گفته است يا محمد! يا علي! صحابه به او شلاق زده‌ باشند و او را تعزير کرده‌باشند. در اخبار بيش از 200 سايت آمد و داعش هم آن را انکار نکرد که  فتوا داده‌اند نيروهايي که در داعش جهاد مي‌کنند اين تروريستها نه لازم هست نماز بخوانند و نه روزه بگيرند! چرا؟ چون اينها اهل بهشت هستند‍! وقتي که اينها  اهل بهشت هستند ديگر احتياجي به نماز و روزه ندارند! من بايد بگوييم خاک بر سر آنهايي که داعش را اسلامي مي‌دانند! واي بر حال آنهايي که مي‌گويند دولت فراگير در عراق تشکيل بشود و اينها هم که حقشان ضايع شده است جزئي از دولت باشند!

اينها که بسياريشان از کشورهاي مختلف به عراق آمده‌اند و اينچنين ضد دين هستند چه حقي در حکومت عراق دارند؟! رئيس جمهور سني عراق رسماً اعلام کرده است داعش هيچ ارتباطي به اسلام ندارد. رئيس جمهور عراق و بزرگان کُرد عراق همه داعش را خارج از اسلام مي‌دانند، آن وقت  بعضي از آخوندها يا مولويهاي  وابسته به عربستان سعودي مي‌گويند اينها  (داعش) حقشان ضايع شده است و دارند حقشان را مي‌گيرند! بايد بخاطر اين حرفشان خجالت بکشند!

با اين فتواهاي ضدّ دين مثل جهاد نکاح! و يا اينکه فتوا دادند آن مرداني که توانايي جهاد ندارند در داعش يا آن پسرهايي که توانايي جهاد ندارند اينها  بايد تن به جهاد لواط بدهند! اين شبکه‌هاي وهابي هم با کمال وقاحت از داعش حمايت مي‌کنند.

به نظر ما تمام مردم عراق به ويژه شيعيان بايد از مرجعيت عراق حضرت آيت الله العظمي سيستاني پيروي کنند. اگر از خط مرجعيت تخطي کنند محکوم هستند بلکه يقينا با شکست مواجه مي‌شوند  چون امروز نظر مراجع عظام تقليد مساوي است با نظر اهل بيت عليهم السلام که امام صادق فرمود:

 

من كان منكم ممن قد روى حديثنا و نظر في حلالنا وحرامنا وعرف أحكامنا فليرضوا به حكما فإني قد جعلته عليكم حاكما فإذا حكم بحكمنا فلم يقبله منه فإنما استخف بحكم الله و علينا ردّ و الراد علينا الراد على الله

کافي، ج1، ص67

کسي که فقها و مراجع را رد کند و جسارت کند و سخنان آنها را کنار بگذارد گويا به ما جسارت کرده و سخنان ما را رد کرده است و کسي که سخنان ما را رد کند سخن خدا را رد کرده است.

يکي از بزرگان مي‌گفت که اگر در فلسطين در طول اين بيست و شش روز هزار و چهارصد نفر را کشتند، در موصل فقط در روز اول -اعلام کردند- هزار و چهار صد نفر را اعدام کردند!

آقايان اهل سنت عزيز توجه کنند که داعش امام جماعت مسجد جامع موصل را در همان روز اول کشتند و بدنش را قطعه قطعه کردند آن هم فقط به خاطر اينکه با داعش بيعت نکرد! آيا اين را شنيدند يا نشنيدند؟ نزديک چهل نفر  از علماي اهل سنت موصل را کشتند. در موصل اکثريت مردم اهل سنت هستند.

مجري:

استاد! علاوه بر روايتي که توسل عبدالله بن عمر را مطرح کرد،در منابع اهل سنت آمده است که در جنگ يمامه تمامي صحابه شعارشان يا محمدا بوده است. اگر قرار باشد بحث شرک بشود اين هم شرک هست ديگر!

استاد قرويني:

بله! نکته جالبي فرموديد. ببينيد اين تصوير کتاب البداية و النهاية نوشته آقاي ابن کثير دمشقي سلفي با تحقيق دکتر عبدالله بن عبدالمحسن ترکي است که در عربستان سعودي هم چاپ شده است. مي‌گويد در جنگ يمامه که همان جنگ ردّه هست براي مبارزه با مسيلمه کذاب وقتي که با دشمن مواجه شدند:

ثم نادي بشعائر المسلمين و کان شعارهم يومئد يا محمداه

البداية و النهاية ، جلد 9،صفحه 468

شعار مسلمين را سر دادند و -بعد از رحلت پيغمبر- شعار مسلمين در جنگ يا محمدا بوده است. در اين جنگ همه صحابه بودند در آنجا تابعين و اتباعشان هم نبوده‌اند. در رأسشان آقاي خالد بن وليد هست. آيا اين يا محمداه که شعار مسلمانها بوده آيا اين مسلمانها شرک را نفهميده بودند؟! شايد يک سال هم نشده بود که پيغمبر از دنيا رفته بودند.

در کتاب انساب الاشراف مي‌گويد:

و ينادون: يا محمداه.

انساب الاشراف ج4، ص311

 در کتاب تاريخ طبري مي‌گويد:

 

و کان شعارهم يومئذ يا محمداه.

 

تاريخ طبري ج 2، ص281

ابن اثير جذري در الکامل مي‌گويد:

 

و نادي بشعارهم و کان شعارهم يا محمداه.

الکامل في التاريخ، ج2، ص364

در کتابهاي حلية الاولياء، کتاب الشفاءو کتابهاي متعدد ديگر به اين مسئله تصريح شده است.

علاوه بر اين موارد متعددي هست که صحابه بعد از رحلت پيغمبر، به پيغمبر متوسل شدند و يا رسول الله گفتند. چون در جلسات قبل مفصّل ذکر کرده بوديم الان بطور فشرده نقل مي‌کنيم.

ابن کثير در البدايه و النهايه مي‌گويد: در زمان عمر بن خطاب يعني چند سال پس از رحلت پيامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله آقاي بلال بن حارث مي‌آيد در کنار قبر پيغمبر و مي‌گويد: يا رسول الله!

وقتي مي‌آيد و به خليفه مي‌گويد رفته‌ام اينطور متوسل شده‌ام آقاي خليفه هم کارش را تحسين مي‌کند.

آيا آقاي خليفه دوم نمي‌دانست که اين کار يعني گفتن يا رسول‌الله شرک هست؟! اصلا چه فرقي بين يا علي و يا رسول الله است؟ چه تفاوتي دارد اگر واقعا ميت نمي‌شنود قدرت بر قضاي حوائج ندارد نداي ميت شرک هست فرقي نمي‌کند چه يا رسول الله بگوييم چه يا علي بگوييم!

مجري:

طبق نظر وهابيها خليفه دوم بايد دستور مي‌داد تا به بلال بن حارث پنجاه ضربه شلاق بزنند!

استاد قرويني:

ابن کثير مي‌گويد:  

و هذا اسناد صحيح

البداية و النهاية، ج7، صفحه 205

سند صحيح هست

اين روايت در کتابهاي فتح الباري، خلاصة الوفاء، الجوهر المنظم،حاشيه ابن حجر عسقلاني بر شرح الايضاح ،الرّد المحکم المتين(با سند صحيح) ، دفع الشبهه من شبه و تمرد نقل شده است.

ابن تيميه عالم بزرگ وهابيها در کتاب اقتضاء الصراط المستقيم مي‌گويد :

و کذلک أيضا ما يروي أن رجلا جاء الي قبر النبي فشکا اليه الجذب عام الرمادة، فرآه و هو يأمره أن يأتي عمر، فيأمره آن يخرج يستسقي بالناس.... و أعرف من هذا وقائع

اقتضاء صراط مستيقم ج 2، ص735

نقل مي‌کند  که يکي از صحابه آمد کنار قبر پيغمبر متوسل شد و بعد آمد پيش عمر و عمر او را تحسين کرد و من (ابن تيميه) مثل اين قضيه، قضاياي متعددي را مي‌دانم که افراد آمده‌اند و يا رسول الله گفته‌اند ومتوسل شده‌اند و نتيجه هم گرفته‌اند.

اين وهابيها که اين شيعه را بخاطر گفتن يا علي شلاق زدند، اگر حداقل به فتواي ابن تيميه مي‌خواستند عمل کنند چنين غلطي نبايد مي‌کردند.

در قضيه ديگري نابينايي آمد خدمت نبي مکرم و گفت چشمهايم نابينا هست چکار کنم؟ پيغمبر يک دعاي توسلي به او آموزش داد و گفت که شما برو دو رکعت نماز بخوان و بگو

اللهم إني أسألك وأتوجه إليك بنبيك محمد نبي الرحمة ، يا رسول الله إني أتوسل بك إلى ربي في حاجتي ليقضيها ، اللهم فشفّعه فيّ

سنن ترمذي، ج5، ص569

-مانند همان که ما در دعاي توسل مي‌خوانيم که يا وجيها عندالله اشفع لنا عندالله-

من تو را واسطه بين خودم و خدا قرار مي‌دهم 

بعد مي‌گويد اين کار را انجام بده اگر مشابه اين هم برايت اتفاق افتاد همين دعاي توسل را بخوان.

اين روايت در کتابهاي الإسعاد في جواز التوسل نوشته آقاي شيخ عبدالهادي و رفع المناره با تصحيح سند آمده است. جناب آقاي الباني اين روايت را مي‌آورد و مي‌گويد روايت صحيح هست.المستدرک علي الصحيحينروايت را مي‌آورد و مي‌گويد صحيح است و جالب اين هست که اين قضيه در زمان آقاي عثمان بن عفان براي کسي اتفاق مي افتد عثمان بن حنيف صحابي مي‌گويد برو مسجد اين دعاي توسل را بخوان، دعاي توسل را مي‌خواند يا محمد اني توجهت بک الي ربي و حاجتش هم برآورده مي‌شود . زمان بعد از رحلت پيامبر هم بود و يک نفر هم نگفت که اين شرک هست.

کتاب دلايل النبوههم روايت را مي‌آورد. آقاي طبراني هم روايت را مي‌آورد   و مي‌گويد:  

و الحديث صحيح

معجم صغير طبراني، ج1، ص183،

لطفا بزرگان اهل سنت ملاحظه بفرمايند. جناب آقاي ابن همام حنفي متوفاي 861 هجري در کتاب شرح فتح القدير مي‌گويد کسي که مي‌آيد خدمت پيغمبر اکرم در مدينه کنار قبرش برود و

 

يسأل الله حاجته متوسلاً الي الله ... فيقول يا رسول الله أسألك الشفاعة ... و أتوسل بك إلى الله

شرح فتح القدير، ج3، ص 181

 

به پيغمبر متوسل بشود به سوي خدا ... بعد بگويد يا رسول الله! از تو مي‌خواهم که مرا شفاعت کني.اي پيغمبر من متوسل مي شوم به تو بر خدا.

ابوالبقاء حنفي در کتاب تاريخ مکة المشرّفه در زيارت قبر نبي مکرم مي‌گويد:

 

يا رسول الله! و نحن وفدک يا رسول الله و اضيافک

تاريخ مکة المشرفه، ج1، ص343

 

اي پيغمبر ما مهمان تو هستيم

خطاب يا رسول الله دارد. آيا اين شرک هست؟!

 

از آقايان حنبليها امام نصير الدين سامري حنبلي متوفاي 616 از فقهاي بزرگ حنبلي است که وهابيها برايش احترام قائل هستنددر کتابالمستوعبمي‌گويد زائر بيايد در کنار قبر پيغمبر پشت به قبله و رو به ضريح بايستد و بگويد: اللهم اني اتوجه اليک بنبيک نبي الرحمة يا رسول الله يا رسول الله اني اتوجه بک الي ربي ليغفر لي

المستوعب، ج1، ص525

مانند همان دعاي توسل شيعه هست. آيا اينها شرک هست؟!

آقاي ابن جوزي متوفاي 597 که براي اينها خيلي مقدس هست از شخصي نقل مي‌کند که در مريضي آخر عمرش مي‌گويد: مرا به کنار قبر پيغمبر ببريد. در مرض موت او را کنار قبر پيغمبر مي‌برند. در برابر قبر پيغمبر مي‌ايستد و مي‌گويد:

يا رسول الله! خدا در قرآن فرموده :

و لو انهم إذ ظلموا انفسهم جاءوک فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًاو قد جئت معترفا بذنوبي و جرائمي

المنتظم، ج9، ص93

يا رسول‌الله من آمده‌ام خدمت شما اعتراف دارم به گناهانم و جرمم، شفاعتتان را طلب مي‌کنم.

بعد هم شروع کرد به گريه کردن.

بسياري از اهل سنت نسبت به رسول الله صلي‌الله عليه‌و‌آله معتقد نيستند که شهيد شده است ولي نسبت به علي عليه السلام همه معتقدند شهيد شده است لذا اگر وهابيها در رابطه با توسل به نبي مکرم اشکال بکنند در رابطه با علي نمي‌توانند اشکال کنند چون قرآن مي‌فرمايد:

وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ و لکن لا تشعرون

سوره بقره، آيه 154

و يا 

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ

سوره آل عمران، آيه169

مي‌فرمايد آنها زنده هستند ولي شما نمي‌فهميد.

خيلي جالب هست. به هر حال اين همه علماي بزرگ اهل سنت همه در کتابهايشان آداب زيارت و توسل پيغمبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله را ذکر کرده‌اند و گفته‌اند که بگو يا محمد اني توجهت اليک بحاجتي

ولي چهار تا جوجه وهابي پيدا شده‌اند مي‌گويند همه علماي اهل سنت مشرک بوده‌اند!

ختم الله علي قلوبهم و علي سمعهم و علي ابصارهم.

سوره بقره، آيه7

طبراني از نبي مکرم نقل مي‌کند مي‌گويد:

 

اذا اضل احدکم شيئا او اراد احدکم عونافليقل يا عبادالله اغيثوني يا عبادالله اغيثوني

المعجم الکبير، ج17، ص117 و 118

 

اگر شما در بيابان چيزي را گم کرديد يا دنبال کمکي مي گرديد و کسي نيست در آن بيابان بگوييد اي بندگان خدا به داد من برسيد! اي بندگان خدا به داد من برسيد!

يا عبادالله! حال چه فرقي است کسي که مي‌گويد يا علي يا محمد يا حسين، اين هم مي‌گويد  يا عبادالله اغيثوني. اگر دعاي غير الله شرک است آيا اين يا عباد‌الله من دون الله نيست؟!  الله هست يا دون الله هست؟ بعد مي‌گويد:

فان لله عبادا لا تراهم، و قد جرّب ذلک

خدا يک بنده‌هايي دارد که شما آنها را نمي‌بينيد و اين به تجربه رسيده است.

اين را گفته‌اند و نتيجه هم گرفته‌اند.

آقاي ابن حجر عسقلاني هم روايتي را نقل مي‌کند که اگر کسي در بياباني گير کرد

فليناد: يا عبادالله اغيثوا

مجمع الزوائد، ج10، ص188

بگويد: اي بندگان خدا به داد من برسيد.

 

ابي يعلي مي‌گويد که بگوييد:

يا عبادالله احبسوا يا عبادالله احبسوا فان لله حاضر في الارض سيحبسه

مسند ابي يعلي، ج9، ص177

اگر کسي در بيابان شترش را گم کرد يا اسبش فرار کرد و در بيابان سرگردان شد بگويد اي بندگان خدا! اسب من را بگيريد! خدا در زمين بنده‌هايي دارد که حاجت اين شخص را مي‌دهند.

 

حالا اگر ما بگوييم اگر در بيابان گير کرديد بگوييد يا اباصالح المهدي ادرکني، شرک است! اين بايد پانصد ضربه شلاق بخورد! يا اصلا گردنش بايد قطع بشود! در قضاياي مختلفي آمده‌است که افرادي گرفتار شده‌اند در آخرين لحظات زندگيشان ديگر اميدشان از همه جا قطع شده متوسل به حضرت ولي‌عصر ارواحنا فداه شده‌اند و گفته‌اند يا اباصالح المهدي ادرکني، بلا فاصله با امداد غيبي نجات پيدا کرده‌اند يا خود حضرت ولي عصر ارواحنا فداه يا يکي از اوتاد و اوليايي که در محضر حضرت هستند آنها را نجات داده‌اند. اين عقيده شيعه هست.

بله ، بعد ايشان عجيبه ، نووي در کتاب الاذکار، جلد ا، صفحه 378 همين روايت (يا عبادالله احبسوا)را نقل مي‌کند و مي‌گويد بعضي از اساتيد بزرگ ما نقل کرد که الاغش در بيابان گم شده بود اين روايت به يادش آمد گفت يا عبادالله احبسوا اي بندگان خدا الاغ من را بگيريد. بلافاصله ديد بدون اينکه کسي باشد الاغ گم شده در کنارش آمد. اگر وهابيها آنجا بودند قطعا قبل از اينکه آن الاغ به صاحبش برسد آن را مي‌کشتند! و خود اين استاد بزرگ نووي را هم به قتل مي رساندند!

برادر عزيزي که تفکر سلفي پيدا کرده‌اي و تمام عقل و هوش و فکر و دين و دنيا و آخرتت را به اين وهابيها اجاره داده‌اي ، والله العلي الاعلي اين وهابيها و سلفيها خيرخواه دين و دنياي شما نيستند و در حق شما خيانت مي‌کنند آن کسي که در توسل شبهه مي‌کند اول گمراهيش هست و آخرش هم وارد آتش جهنم خواهد شد.

جالب اينکه ابن تيميه که بزرگ وهابيهاست در کتاب الکلم الطيب مي‌گويد  اگر حيوان يکي از شما در بيابان گم شد

 

فليناد يا عبادالله احبسوا يا عبادالله احبسوا

الکلم الطيب، ص78

صدا کند يا عبادالله، حيوان مرا بگيريد!

وهابيها به ما جواب دهند آيا اين عبادالله، الله هست يا دون الله؟! چرا نگفت يا الله، چرا نمي‌گويد خدايا! تو از رگ گردن به من نزديکتري و خودت گفتي:

وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

سوره بقره، آيه 186

آقاي ابن تيميه هم تمام اين آيات را کنار گذاشته است. حتما آقاي ابن تيميه به اندازه اين وهابيها هم قران نخوانده است! نمي دانسته و خبر نداشته که اين روايت خلاف قرآن است ! من معتقد هستم اگر اين وهابيهاي جديد قدرت داشته باشند ابن تيميه را از قبر بيرون مي‌آورند و يک دوره توحيد برايش مي‌گذارند!

جناب آقاي خدمتي واقعا دل ما مي‌سوزد که شما گرفتار آتش جهنم بشويد همان لحظه‌اي که مرگ آمد بگويي

 

رب ارجعون لعلي اعمل صالحاً في ما ترکت

سوره مومنون، آيات 99 و 100

والله تالله، بالله به تمام مقدسات قسم آن روز در انتظار شماست. قبول نداري؟! ولي وقتي که ديدي صحبت من يادت مي‌آيد.

اين يک مصيبت هست ولي مصيبت بالاتر گمراه کردن ديگران است:

من سنّ سنّة سيّئة فعمل بها كان عليه وزرها و وزر من عمل بها

سنن ابن ماجه، ج1، ص74

يعني تمام کساني که شما جناب آقاي خدمتي ، داريد گمراه مي‌کنيد  فرداي قيامت، هم آنها عذاب مي‌شوند ، هم عذاب آنها بر پرونده شما اضافه مي‌شود.

ما بارها به شما گفته‌ايم که حداقل بيايد به آيه قرآن عمل کنيد که مي‌فرمايد:

وَإِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ

سوره سبأ ، آيه 24

يا ما بر حقيم يا شما بر حق هستيد،بيايد يک برنامه‌اي بگذاريد! يک بحث علمي دوستانه ، با هم مناظره‌اي داشته باشيم. مگر شما نمي‌گوييد ما مردم را به توحيد دعوت مي‌کنيم؟

پس تشريف بياوريد اينجا قدمتان روي چشم ما، در اين شبکه مردم و بينندگان شبکه ولايت را به توحيد دعوت بفرماييد شما صحبت کنيد ما هم صحبت مي‌کنيم  مردم قضاوت کنند. چرا حاضر نيستيد آيا نه اين است که به قول آقاي عبدالله حيدري بعد از قرار مناظره، ما از مناظره با آقاي قزويني مي‌ترسيم؟!

مجري:

شبکه‌هاي وهابي بايد به ما منطقي جواب بدهند.

بحث ما در رابطه با شلاق خوردن يک ايراني در مسجد النبي بخاطر گفتن يا علي بود. اگر اينها بچه‌هاي کوچک و نازنين ما را ببينند که هر بار به زمين مي‌خورند دست به کمرشان مي‌گيرند و يا علي مي‌گويند و با يک انرژي از جا بلند مي‌شوند از نظر آنها هر يک از اين بچه‌ها بايد پنجاه ضربه شلاق بخورند!

استاد قرويني:

آنها اين را بدانند ما آن وقت که کودک بوديم اگر به زمين مي‌خورديم مادر ما قبل از هر چيزي مي‌گفت يا علي، سرمان درد مي‌گرفت، چشمهايمان درد مي‌گرفت دستمان خراش بر مي‌داشت مادر صدا مي‌کرد يا علي، يا امام حسين، ما را به اين شکل تربيت کرده‌اند . ما اين را عين توحيد مي‌دانيم، چون علي هر چه دارد از خدا دارد ياد علي ياد خداست. راه علي راه خداست. ما مي‌گوييم  يا علي! کدام علي؟ آن علي که تمام هست و نيستش مال خداست که مي‌فرمايد:  

و ما رأيت شيئا الا رأيت الله قبله و معه و فيه و بعده

عين اليقين، ج1، ص49

هر چه در جهان ديدم جز خدا چيزي نديدم قبل از او خدا ديدم با او خدا ديدم بعد از او هم خدا ديدم .

ما اين علي را صدا مي‌زنيم که مظهر اتمّ صفات کمال و جمال خداي عالم است و هر چه دارد از خدا دارد و ما را به ياد خدا مي‌اندازد. او را واسطه هم قرار مي‌دهيم. واسطه ما نزد خداي عالم هست.

مجري:

اميرالمومنين علي عليه السلام فرمود: يا رسول الله! اگر ماه و خورشيد و ستاره و هر آنچه که در اين عالم هست را در يک دست من قرار بدهند و بخواهند که دست از شما بردارم هرگز شما را رها نمي‌کنم.  و ما هم عرض مي‌کنيم يا اميرالمومنين اگر همه عالم را به ما بدهند تا شما را از ما بگيرند حاضر نيستيم اين معامله را انجام دهيم. پنجاه ضربه که هيچ! پانصد ضربه و پنجاه هزار ضربه شلاق هم بزنند ، حتي اگر گردن ما را هم بزنند، هرگز دست از علي عليه‌السلام برنمي‌داريم.

استاد قرويني:

آنهايي که عشق علي را ندارند و با گفتن نام علي صفا نمي‌کنند آيا در زندگي به چه دلخوش کرده‌اند؟! من معتقد هستم تمام لذتهاي دنيا را در يک کفه بگذارند نام علي بردن را در يک کفه بگذارند باز نام علي ترجيح دارد. قضيه‌اي از آقاي محمد تقي جعفري نقل مي‌کنند که خيلي عجيب هست ايشان مي‌گويد ما در نجف بوديم کسي مجله‌اي را آورده‌بود که در پشت آن عکس خانم زيبايي بود. اين شخص در جمع به شوخي گفت: اگر به شما بگويند مي‌تواني يک عمر با اين خانم زندگي کني ولي يک ساعت از علي دست برداري! آيا حاضريد؟

يکي گفت آيا در آخرت با علي هستم يا نه؟ گفت: فرض کنيد در آخرت هم با حضرت علي باشيد. گفت: حاضرم! بقيه هم پاسخي مثل او دادند. نوبت به من رسيد مجله را گرفتم و گفتم: اگر از اول خلقت تا آخر خلقت من با اين خانم باشم به شرط اينکه يک چشم به هم زدن، از علي رو بگردانم، هرگز اين کار را نمي‌کنم! حتي اگر در آخرت هم با علي باشم!

جلسه تمام شد و من به حجره خود رفتم در حالتي که برايم پيش آمد آقا اميرالمومنين سلام الله عليه را زيارت کردم که وارد حجره ما شد. ديدم به من نگاه مي‌کند گفت آقاي جعفري مرا خواسته بودي من آمدم! من شروع کردم به گريه کردن، دوستان گفتند چه خبر شده؟ من هم ماجرا را تعريف کردم. بعد از آن رفقا آن بنده خدا که مجله را آورده بود و اين سوال را مطرح کرده يود را توبيخ کردند و گفتند يک کاري کردي که ما پيش حضرت علي رفوزه شديم ولي آقاي محمد تقي جعفري قبول شد!

تماس بينندگان:

مجري:

فضاي برنامه‌مان با نام اميرالمومنين علي عليه السلام مزيّن شد. انشاءالله  هميشه در پناه اميرالمومنين باشيم. آماده دريافت تماسهاي شما هستيم. حسين آقا از مازنداران. سلام بر شما.

بيننده:

سلام عليکم خسته نباشيد. بخاطر اين فيلمي که از شلاق خوردن آقاي مسلمان ايراني با غيرت نشان داديد اگر اجازه بدهيد من از زبان ايشان دو خط شعر بخوانم:

بي علي در جسم هستي روح نيست

بي علي شهر نبي را نور نيست

بي علي اصل عبادت باطل است

بي علي هر کس بميرد جاهل است

بي علي تقوا گلي بي رنگ و بوست

بندگي همچو نمازي بي وضوست

من از استاد قزويني و همه زحمت کشان در اين شبکه که ولايت و اسلام را دارند معرفي مي‌کنند واقعا تشکر مي‌کنم چون در مقابل شبهه پراکني اين شبکه‌هاي کلمه، نور، وصال،ايستاده‌اند. مشکل وهابيها فقط يک چيز هست و آن اينکه کسي نبوده است که اسلام را به اينها  معرفي کند به نظر من اينها  نمي‌دانند اسلام چيست. توصيه من به اينها  اين است که يک ماه بنشينند شبکه ولايت را نگاه کنند يک ماه وقتشان را بگيرند از اين آدم کشي و بچه کشي و ناموس کشي دست بردارند.

مجري:

ممنون. آقا ابوالفضل از بوکان. سلام عليکم.

بيننده:

بسم الله. سلام عليکم . تشکر مي‌کنم ، من مي خواستم اولا تبريک عيد را بگويم به همه برادران شيعه عزيز و ثانياً يک تشکر داشتم از حاج آقاي قزويني به خاطر اين که توي يکي از شبهاي رمضان که يکي از دوستان شيعه،  خيلي ما را به باد انتقاد گرفتند و به استاد انتقاد کردند که چرا شما مي‌گوييد ما نبايد به مقدسات اهل سنت توهين کنيم، استاد توضيحات خيلي قشنگي دادند ولي متأسفانه در شبکه سه ديدم استاد پناهيان داشت به طلحه و زبير که بين اهل سنت خيلي هم محبوب هستند توهين مي‌کرد و مي‌گفت ايشان در قعر جهنم هستند حالا قبل از اينکه قيامت برقرار بشود نمي‌دانم  ايشان از کجا مي‌دانستند که طلحه و زبير در قعر جهنم هست من فقط خواستم از حاج آقا تشکر کنم .

استاد قرويني:

وظيفه ما هست! عزيزم! ما منت بر سر شما نداريم اين دستور ائمه ما هست که با اهل سنت برخورد توهين آميز نداشته‌باشيم. ما بارها به عزيزان شيعه‌اي که يک مقدار مبناي تند دارند  و يا عزيزان اهل سنت به هر دو گروه توصيه کرده‌ايم که دقت کنيد دشمنان دين کاري ندارند شيعه هستي يا سني! اينها  مي‌خواهند  مسلمان در کره زمين نباشد نخست وزير اسرائيل همين هفته  گذشته گفت در عراق از هر طرف که کشته شود به نفع ما هست.

بيننده:

سوال من اين است که آيه‌اي در قرآن هست که خداوند متعال مي‌فرمايد که پيامبران و اوليايي که شما به فرياد مي‌خوانيد خودشان دنبال وسيله هستند. در هيچ کجاي تاريخ بيان نشده است پيامبر مکرم اسلام غير خدا را صدا زده باشند پس اين وسيله‌اي که پيامبر به عنوان تقرب به الله متعال دنبالش بوده‌اند چه بوده است؟

سوال بعد هم اينکه شبکه کلمه درباره شعار مسلمانان در جنگ يمامه که مي‌گفتند يا محمدا گفت روايت ضعيف است. شما چه مي‌فرماييد؟

استاد قرويني:

ببينيد عزيز دل من! توسل منطق قرآن هست. خدا در سوره مائده آيه 35 سه تا چيز از ما خواسته است مي‌فرمايد:

اتقوا الله و ابتغوا اليه الوسيله و جاهدوا في سبيله

تقوا پيشه کنيد و بين خودتان و خدا واسطه قرار بدهيد

حالا درباره وسيله، وهابيها مي‌گويند بايد عمل صالح باشد. ما از آنها سوال مي‌کنيم آيا عمل صالح خدا هست يا غير خداست؟

در سوره اسراء مي‌فرمايد:

 

أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ

سوره اسراء آيه 57

 

اينهايي که داريد عبادت مي‌کنيد عزير و عيسي و ملائکه، بين خودشان و خدا دنبال واسطه مي‌گردند که کدام يکي از اين واسطه‌ها به خدا نزديکتر هست تا به او متوسل بشوند.

اين منطق قرآن هست.

در ايه 97 سوره  مائده  فرزندان حضرت يعقوبِ پيغمبر به او مي‌گويند:

يا ابانا استغفر لنا

اگر واقعا خواندن غير خدا شرک هست ديگر زنده و مرده که ندارد اگر شرک بود حضرت يعقوب مي‌گفت فرزندانم از من نخواهيد بلکه از خدا بخواهيد. خدا مي‌گويد:

ادعوني استجب لکم.

سوره غافر، آيه 60

 

آقا ابوالفضل بزرگوار! ما نزديک سي- چهل مورد از فتاواي فقهاي بزرگ اهل سنت شافعيها، مالکيها، حنفيها و حنبليها، خوانديم که مي‌گويند کنار قبر پيغمبر به پيغمبر متوسل بشويد و بگوييد يا رسول الله! اسألک الشفاعه يا رسول الله انّي اتوجه بک في حاجتي و آيه 64 سوره ي نساء را هم مي‌خوانند وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيما.

در مورد سند آن روايت يا محمداهم بايد بگويم: آقاي ابن کثير اين روايت را  به عنوان يک امر مقطوع آورده است. ولي در سريال عمر اينها  به جاي يا محمدا ، شعار مي‌دادند وا محمدا، کلمه يا را تبديل کرده بودند به «وا» خوب اگر واقعا دروغ هست چرا (در سريال بر اساس کتب اهل سنت) آورده‌بودند؟

اهل سنت در مسايل تاريخي معتقد هستند که به روايت ضعيف ، عمل مي‌شود. ابن کثير دمشقي از علماي بزرگ سلفي هست اين قضيه  را نقل مي‌کند  و مي‌گويد صحيح است. علاوه بر اين مشابه اين مسئله را از ابن تيميه در روايت يا عبادالله اغيثوني آورديم. وهابيها نسبت به اين چه پاسخي دارند؟! عبدالله عمر مي‌گويد يا محمد! ابن تيميه هم که اين را به عنوان امر مقطوع آورده است اين هم که سندش صحيح هست. اگر ضعيف هم باشد وقتي ده - بيست مطلب کنار هم قرار بگيرد مطلب ثابت هست خود ابن تيميه حراني هم دارد اگر طرق متعدد شد علم آور هست.

و لو کان الناقلون فجارا فسّاقا

حتي اگر راويانش فساق و فجار باشند

مجموع فتاواي ابن تيميه ج18، ص26

مجري:

متشکرم. آقاي آقايي از قزوين. سلام بر شما .

بيننده:

سلام عليکم. استاد قزويني در اين يک ماه رمضان خيلي زحمت کشيدند خصوصا در زمينه توسل، خيلي از مشکلات و شبهات رفع شد و تمام شبهات پاسخ داده شد و فکر نمي‌کنم که جاي بهانه‌اي باشد.

يک فرد وهابي چه در تفکر و ايدئولوژي‌اش و چه در عملکردش و چه از نظر سياسي و عقيدتي فرقي با آن خوارج 1400 سال پيش ندارد.

مجري:

آقاي زيني‌وند از همدان بيننده بعدي ما هستند سلام عليکم.

بيننده:

سلام خدمت فرزند رسول خدا استاد قرويني بزرگوار .به کوري چشم وهابيت هم يا علي مدد!

مجري:

يا علي

بيننده:

مي‌خواستم اگر اجازه بدهيد اساتيد محترم يک چند تا آيه از سوره مبارکه  بقره بخوانم که مي‌شود  بخاطر توسل به آن استناد کرد:

در آيه 37 سوره  بقرهدر داستان توبه کردن حضرت آدم آمده است که حضرت آدم از کرده خويش پشيمان شد و خواست توبه کند خداوند به او کلماتي الهام کرد و پس از گفتن اين کلمات خداوند توبه او را پذيرفت. در کتاب درالمنثور ج1، ص323در تفسير اين آيه شريفه آمده است که حضرت آدم خدا را به پيامبر اسلام و اهل بيتش قسم داد و خداوند توبه ايشان را پذيرفت.

در آيه 60 سوره بقره آمده است که وقتي قوم موسي در صحراي سينا بر اثر تشنگي زياد در حال هلاک شدن بودند از حضرت موسي درخواست کردند که از خدا آب بخواهد و خدا به حضرت موسي گفت عصايت را بر سنگ بزن دوازده چشمه جاري شد پس چرا خداوند غضب نکرده بود که چرا از غير خدا کمک گرفتيد؟! چرا خدا نفرمود من به شما آب نمي‌دهم! بايد از خدا مي‌گرفتيد نه از موسي!

در آيه 154 سوره  بقره آمده است که به کساني که در راه خدا کشته مي‌شوند  مرده نگوييد بلکه آنها زنده‌اند و شما درک نمي‌کنيد  در سوره آل عمران هم اين آمده است.

در آيه 159 يهودياني که اوصاف پيامبر را تکذيب و کتمان مي‌کردند خداوند مي‌فرمايند آنان اين حقيقت روشن را کتمان مي‌کنند و مجازات آنها اين است که خداوند و همه لعنت کنندگان آنها را لعنت مي‌کنند يعني خداوند آل يهود و آل سعود و اين وهابيتي که اوصاف پيامبر را تکذيب مي‌کنند را لعنت کرده است.

در 190بقره آمده است که اي مسلمانان در راه خدا بجنگيد و حتي در ميدان جنگ با کفار تجاوزگر و ستمکار نباشيد که خداوند تجاوزکاران و ستمکاران را دوست ندارد پس چرا اين جماعت تکفيري وهابي انسانها را تکه تکه مي‌کنند و کودکان را هم سر مي‌برند؟!

در آيه 248 سوره بقره آمده است تابوت عهد براي يهوديها مقدس بود ولي آمده است که خداوند تابوت را به نشانه پادشاهي طالوت به فرمان فرشتگان براي يهود برگرداندند يعني قبر پيامبر اسلام از تابوت موسي براي مسلمانها مقدستر نيست ؟! در صورتي که بعد از مرگ حضرت موسي بوده است.

مجري:

تشکر مي‌کنم. بيننده بعدي آقاي ايرانپور هستند از شيراز، سلام عرض مي‌کنم.

بيننده:

سلام عليکم. من از استاد قزويني تشکر مي‌کنم. من واقعا يک شيعه  شناسنامه‌اي بودم ولي از روزي که با اين شبکه آشنا شدم  به شيعه بودن خودم افتخار مي‌کنم و نود و نه درصد اعتقاداتم قوي شده است

استاد قرويني:

من از عزيزان بيننده تقاضا دارم اين بحثها را به گوش ديگران هم برسانند. زکاة العلم نشره

زکاة العلم ان تعلمه عبادالله

کافي، ج1، ص41

 همانگونه که ما تکليف داريم مطالب را به گوش شريف شما عزيزان برسانيم شما هم وظيفه داريد مطالب را به گوش ديگران برسانيد. عزيزمان و عزيزان ديگر بزرگواري مي‌کنند و مي‌گويند  ما شيعه شناسنامه‌اي بوديم و با اين برنامه‌ها داريم به شيعه بودنمان افتخار مي‌کنيم. افتخار خوب هست ولي افتخار بالاتر اين هست که شما بتوانيد هر کدام به ده نفر، بيست نفر، پنجاه نفر، يا در محيط خانه‌تان به بچه‌هايتان، به همسرتان، به خواهرتان، برادرتان هم اين شيعه بودن استدلالي را منتقل کنيد. اين خواهش من از شما هست.

در بعضي مهمانيها به جاي اينکه بعضيها  شروع ‌کنند از داستانها و غيبت صحبت کنند شما همين بحثهاي ولايت را دقيق فرابگيريد و آنجا مطرح کنيد. همه مطالبي هم که ما عرض مي‌کنيم  در سايت حضرت ولي عصر متن پياده شده‌اش هست مي‌توانيد اينها را در يک کاغذ يا دفتري بنويسيد دسته‌بندي کنيد و اين فرهنگ اهل بيت را به ديگران منتقل بکنيد. اگر يک انساني توسط شما آن عقيده شناسنامه‌اي و تقليدي‌اش به عقيده استدلالي تبديل بشود طبق فرمايش رسول اکرم از تمام هست و نيست دنيا ارزشش بالاتر هست پيغمبر فرمود يا علي اگر يک نفر به دست شما هدايت بشود از تمام آنچه که زير آسمان کبود هست و آفتاب بر آن مي‌تابد ارزشش بالاتر هست. هدايت هم فقط اين نيست که يک کافر را هدايت کني يک مشرک را هدايت کني بلکه اگر يک شيعه‌اي که اعتقادات ضعيف ، تقليدي يا شناسنامه‌اي دارد را به يک مرحله بالا برسانيد، او را هدايتت کرده‌ايد.

مجري:

 

از توجه و همراهي شما ممنون هستم. خداحافظ. يا علي مدد.




اسم الکتاب : سخنرانی المؤلف : سخنرانی    الجزء : 1  صفحة : 627
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست