ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030
ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎي اﻧﺘﺨﺎب و اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪي ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ
ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ ﺑﺮاي ﺑﺮﺧﻮرداري از وﯾﮋﮔﯽ ردﯾﺎﺑﯽ ﺟﻬﺎﻧﯽ، ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ داراي اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻣﺘﻌﺪدي از ﺟﻤﻠﻪ: ﻗﺪرت ﻓﻨﯽ، ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﭘﺬﯾﺮي، رواﯾﯽ و اﻋﺘﺒﺎر، ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﭘﺬﯾﺮي و ﺗﻔﺴﯿﺮﭘﺬﯾﺮي ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس در ﺗﺪوﯾﻦ ﯾﺎ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ و ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﺑﻪ ﭘﻨﺞ ﻣﻌﯿﺎر ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ:
.1 ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع و ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎي ﻣﻮرد اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي، ﺑﻪ وﯾﮋه ﺳﻨﺠﺶ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﯾﺎدﮔﯿﺮي و ﺑﺮاﺑﺮي .2 رواﯾﯽ و اﻋﺘﺒﺎر .3 اﻣﮑﺎن ﺳﻨﺠﯽ
.4 ﺑﺮﻗﺮاري ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ (ﺳﻬﻮﻟﺖ در درك)
.5 ﺳﻬﻮﻟﺖ در ﺗﻔﺴﯿﺮ (ﺗﻔﺴﯿﺮ ﭘﺬﯾﺮي)
اﻟﺰاﻣﺎت اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺎرﺑﺮدي از ﻧﻈﺎم ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ
- ﺗﺪوﯾﻦ ﻧﻈﺎم ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ
- ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻗﺎﻟﺐ دﻗﯿﻖ و ﮐﺎرﺑﺮدي ﺟﻤﻊآوري دادهﻫﺎ
- ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻤﮑﺎريﻫﺎي ﺑﯿﻦ ﺑﺨﺸﯽ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺸﺘﺮك از ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎي آﻣﺎري ﻣﻮﺟﻮد
- ﭼﺎپ و اﻧﺘﺸﺎر دورهاي و ﻣﺸﺘﺮك دادهﻫﺎ و آﻣﺎر
اﺻﻮل ﺗﺪوﯾﻦ ﻧﻈﺎم ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ و ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزي ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺎرﺗﯽ
ﻧﻈﺎم ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﭼﺎﺑﮏ، ﻣﻨﺴﺠﻢ، ﻋﻠﻤﯽ و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﺑﺎﺷﺪ. ﻟﺬا ﺿﺮوري اﺳﺖ در ﺗﺪوﯾﻦ اﯾﻦ ﻧﻈﺎم، اﺻﻮل ﻋﻠﻤﯽ، ﺗﺠﺎرب اﺟﺮاﯾﯽ و ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﻧﻈﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن اﯾﻦ ﺣﻮزه، ﻧﻈﺎم ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ داراي 10 وﯾﮋﮔﯽ ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ ﺑﺎﺷﺪ:
.1 ﻣﺤﺪود ﺑﻮدن ﺗﻌﺪاد و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ در ﻣﺎﻫﯿﺖ .2 ﺳﺎدﮔﯽ، ﺗﮏ ﻣﺘﻐﯿﺮه ﺑﻮدن و ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎي اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ
.3 ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖﻫﺎي ﻧﻈﺎرﺗﯽ ﻣﺘﻌﺪد (رواﯾﯽ) .4 ﭘﯿﺎﻣﺪ ﻣﺤﻮر ﺑﻮدن و داﺷﺘﻦ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ و ﻧﻈﺎمﻫﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺟﻬﺎﻧﯽ
.5 ﺑﺮﺧﻮرداري از ﭘﺸﺘﻮاﻧﻪ دادهﻫﺎي دﻗﯿﻖ، ﺻﺤﯿﺢ و ﻗﺎﺑﻞ اﻃﻤﯿﻨﺎن .6 اراﺋﻪ دﻫﻨﺪه ﺗﺼﻮﯾﺮي ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ از وﺿﻌﯿﺖ .7 ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﻮدن .8 ﺑﺮوﻧﺪاد ﻣﺤﻮري
.9 ﺑﺮﺧﻮرداري از ﭘﺸﺘﻮاﻧﻪ ﻋﻠﻤﯽ و آﯾﻨﺪهﻧﮕﺮي
.10 ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده در ﻣﻮﺿﻮعﻫﺎي ﻫﻤﮕﻦ
55