responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان المؤلف : ---    الجزء : 1  صفحة : 363

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030


ﻣﯽﮐﻨﺪ ﯾﺎ اﯾﻦ اﺧﺘﯿﺎر را ﺑﻪ ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﯽدﻫﺪ ﺗﺎ آﻧﻬﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺣﻮزه ﻋﻤﻞ ﺧﻮد را ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ . ﺑﻌﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، در ﻧﻈﺎم ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﻠﯽ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﺼﻮب و رﺳﻤﯽ، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻏﯿﺮرﺳﻤﯽ (ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﻄﻮح اﺟﺮاﯾﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺪوﯾﻦ ﻣﯽﺷﻮد) و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﻮد. ﺑﺮاي اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﮔﺮوه ﻣﺸﺎوران آزاد ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ راﻫﻨﻤﺎي ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮاي ﻧﻈﺎمﻣﻨﺪ ﮐﺮدن ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﻠﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

-2 ﻧﻈﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ

ﻧﻈﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﮑﻢ ﻣﮑﻤﻞ ﻧﻈﺎرت در ﺳﻄﺢ ﻣﻠﯽ اﺳﺖ و ﻫﺪف آن اﯾﺠﺎد ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ و ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ راﻫﺒﺮدﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ در ﺣﻮزهﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺳﺖ. از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﻦ ﻧﻈﺎرت ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﻣﯿﺰان ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف آن را در ﺟﻬﺎن ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﯽﮐﺮد، ﻣﯽﺗﻮان درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ ﮐﺪام ﮐﺸﻮرﻫﺎ، در ﭼﻪ زﻣﯿﻨﻪﻫﺎي ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻤﮏﻫﺎي ﻓﻨﯽ، ﺗﺤﺼﺼﯽ ﯾﺎ ﻣﺎﻟﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻈﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﯽﺗﻮان زﻣﯿﻨﻪاي ﺑﺮاي ﺗﺒﺎدل ﺗﺠﺮﺑﻪ و داﻧﺶ در ﻣﯿﺎن ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻬﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮد ﺑﺮاي اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺨﺸﯽ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺑﻪ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ اﺧﺘﺼﺎص داده ﺷﺪه اﺳﺖ (در SDG4 ﺗﻌﺪاد اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ، 10 ﻋﺪد اﺳﺖ) اﻣﺎ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﮐﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮي اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ ﻟﺰوﻣﺎً ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ در ﺳﻨﺨﯿﺖ و ﻫﻤﺴﻮﯾﯽ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻠﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد و ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﺮﺧﯽ از اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻠﯽ و ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪاي ﯾﮏ ﮐﺸﻮر ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

-3 ﻧﻈﺎرت ﻣﻨﻄﻘﻪاي

ﻧﻈﺎرت ﻣﻨﻄﻘﻪاي در ﻣﺒﺎدﻟﻪ داﻧﺶ و ﺗﺠﺮﺑﻪ و ﻫﻤﺴﺎنﺳﺎزي اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﯿﺎن ﮐﺸﻮرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﯾﮏ ﻣﻨﻄﻘﻪ از ﺟﻬﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻧﻘﺶ زﯾﺎدي دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، در ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻣﺸﺨﺼﯽ را ﮐﻪ ﺑﺮاي ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻣﻮرد ﻧﻈﺎرت و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ. ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﻧﻈﺎرت ﻣﯽﺗﻮان ﭼﺎﻟﺶﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد در ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ را ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﺮد، از ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ اﺣﺴﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد و ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد در ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ را ﺑﻪ درﺳﺘﯽ در ﺧﺪﻣﺖ اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻗﺮار داد . ﻟﺬا ﺷﺎﺧﺺﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮاي ﻧﻈﺎرت ﻣﻨﻄﻘﻪاي ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﺤﺪود و ﻣﺸﺨﺺ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﺑﺮاي ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﻠﯽ ﯾﺎ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺪارﻧﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ و ﮐﺎرﺑﺮد ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﻨﻄﻘﻪاي، ﻫﻨﻮز ﺷﺎﺧﺼﯽ در اﯾﻦ ﺳﻄﺢ ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻧﺸﺪه اﺳﺖ.

-4 ﻧﻈﺎرت ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ

اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار در ﺗﻌﺪاد ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ از ﺑﺨﺶﻫﺎ و ﺣﻮزهﻫﺎي ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ اﺟﺮا ﻣﯽﺷﻮد و ﭼﺎﻟﺶﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ در ﻫﻤﯿﻦ ﺑﺨﺶﻫﺎ و ﺣﻮزهﻫﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﻮد. ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ: آﻣﻮزش، ﺑﻬﺪاﺷﺖ، ﮐﺸﺎورزي، ﺗﻐﺬﯾﻪ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاري ﺑﺮاي ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻣﺼﺮف ﭘﺎﯾﺪار از ﻣﻨﺎﺑﻊ آب و اﻧﺮژي و ... درسﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﯾﮏ ﻣﻮﺿﻮع، در ﯾﮏ ﮐﺸﻮر اﺗﻔﺎﻗﺎﺗﯽ اﻓﺘﺪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ در ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﻫﻢ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. ﭼﺎﻟﺶﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ و ﻓﺎﺻﻠﻪﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد در ﻓﻨﺎوري ﻧﯿﺰ از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﻦ ﺳﻄﺢ ﻧﻈﺎرﺗﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﺎﯾﺶ اﺳﺖ و ﺑﺮ آن اﺳﺎس ﻫﻢ ﮐﺸﻮرﻫﺎ و ﻫﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ درﺧﻮاﻫﻨﺪ ﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ در ﭼﻪ ﻧﻘﺎﻃﯽ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺑﺮاي اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﻬﻤﯽ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي دروﻧﺪاد و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻓﺮآﯾﻨﺪي ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺸﻮرﻫﺎ در ﻫﺮ ﯾﮏ از اﻫﺪاف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.

ﻋﻠﯽ اﻟﻠﻬﯿﺎر ﺗﺮﮐﻤﻦ

363

اسم الکتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان المؤلف : ---    الجزء : 1  صفحة : 363
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست