ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030
ﻣﺤﺘﺎج اﺳﺖ. آﻣﺎرﻫﺎي ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ در ﯾﮏ ﺳﻮم از ﮐﺸﻮرﻫﺎ، ﮐﻤﺘﺮ از ﺳﻪ ﭼﻬﺎرم ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش دﯾﺪه اﻧﺪ و در ﺑﺴﯿﺎري از ﮐﺸﻮرﻫﺎ، ﻣﻌﻠﻤﺎن از درآﻣﺪ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻣﻨﺰﻟﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، و اﻣﻨﯿﺖ ﻻزم ﺷﻐﻠﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻃﯽ ﺳﺎلﻫﺎي آﯾﻨﺪه اﯾﻦ روﻧﺪ اﺻﻼح ﺷﻮد.
آﻧﭽﻪ در اﯾﻦ ﮔﺰارش ﻣﺤﻮرﯾﺖ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻣﻘﻮﻟﻪ »ﮐﻔﺎﯾﺖ در ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ34 «اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻫﺪف -4ج ﺳﻨﺪ آﻣﻮزش 2030 ﺑﻪ آن اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ ﻣﻔﻬﻮم راﻫﺒﺮ، ﺟﻬﺖدﻫﻨﺪه و ﺳﺎﻣﺎن ﺑﺨﺶ ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﮐﺎرﮔﺮوه و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺪوﯾﻦ اﯾﻦ ﮔﺰارش، رﺳﯿﺪن ﺑﻪ »ﮐﻔﺎﯾﺖ در ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ« اﺳﺖ.
اﯾﻦ ﮔﺰارش، ﭘﺲ از ﻣﺮور ﻫﺪف .4ج ﺳﻨﺪ 2030،در ﺳﻪ ﺑﺨﺶ اﺻﻠﯽِ ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ:
ﺗﻮﺻﯿﻒ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد: ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﭘﺬﯾﺮش،ﺗﺮﺑﯿﺖ، ﺟﺬب و ﻧﮕﻬﺪاﺷﺖ ﻣﻌﻠﻢ، ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺮﺗﺒﻂ و ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎي ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺗﺤﻠﯿﻞ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد: ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺨﺶ دﺳﺘﺎوردﻫﺎ و ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ ﻧﻘﺸﻪ راه آﯾﻨﺪه: ﺷﺎﻣﻞ راﻫﺒﺮدﻫﺎ، راﻫﮑﺎرﻫﺎ و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ
ﻫﺪف .4ج و راﻫﺒﺮدﻫﺎي ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ
»اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎ ﺻﻼﺣﯿﺖ از ﻃﺮﯾﻖ ﻫﻤﮑﺎري ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ، در ﮐﺸﻮرﻫﺎي در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺑﻪ وﯾﮋه ﮐﺸﻮرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺳﻄﺢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﮕﯽ را دارﻧﺪ و ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﺟﺰﯾﺮهاي ﮐﻮﭼﮏ در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺎ ﺳﺎل 35«2030
»ﻣﻌﻠﻤﺎن ﮐﻠﯿﺪ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ اﻫﺪاف آﻣﻮزش 2030 ﻫﺴﺘﻨﺪ. در ﺑﺴﯿﺎري از ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻬﺎن ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻓﻘﺪان و ﺗﻮزﯾﻊ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺣﺮﻓﻬﺎي ﺑﻪ وﯾﮋه در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺤﺮوم، ﺷﮑﺎف آﻣﻮزﺷﯽ ﺷﺪت ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.36«
راﻫﺒﺮدﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮاي رﻓﻊ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎي ﺣﻮزه آﻣﻮزش ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺣﺮﻓﻪ اي ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪه اﻧﺪ، ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:
ﺟﻠﺐ ﺑﺎ اﻧﮕﯿﺰه ﺗﺮﯾﻦ اﻓﺮاد ﺑﺮاي ﺣﺮﻓﻪ ﻣﻌﻠﻤﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻮازن ﺑﯿﻦ زﻧﺎن و ﻣﺮدان ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ و ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزش ﻣﻌﻠﻤﺎن در دوره ﭘﯿﺶ از ﺧﺪﻣﺖ و ﻧﯿﺰ ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ
اﯾﺠﺎد ﭼﺎرﭼﻮﺑﯽ ﺑﺮاي ارزﯾﺎﺑﯽ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪي ﻫﺎي ﻣﻌﻠﻤﺎن، اﺳﺘﺎدان ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ، ﻧﺎﻇﺮان و اﻓﺮادي ﮐﻪ ﻣﺴﺌﻮل ﺑﺎزرﺳﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ
آﻣﻮزش ﮐﺎﻓﯽ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﻓﻨﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎﺧﺘﻦ آﻧﺎن ﺑﺮاي اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎورﯾﻬﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ارﺗﺒﺎﻃﯽ
ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس ﺑﺮاي ﺑﻬﺒﻮد آﻣﻮزش و ﯾﺎدﮔﯿﺮي
34Adequate supply of qualified teacher
35 ﺳﻨﺪ 2030 ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ
36 ﻫﻤﺎن
351