responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان المؤلف : ---    الجزء : 1  صفحة : 261

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030


ﻧﻤﻮدار.1 ﺳﯿﺮ ﺗﮑﺎﻣﻠﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ

در واﻗﻊ اﻣﺮوزه ﺑﺤﺚ ﮐﺎرﺑﺮد ﻋﻠﻢ در ﻋﻤﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ از ﺟﺎﻣﻌــﻪ داﻧﺸــﮕﺎﻫﯽ اﻧﺘﻈﺎر ﻣﯽ رود ﮐﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ ﺧﻮد را وارد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﻨﻨﺪ. وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺤﺚ از ﺗﺠﺎري ﮐﺮدن داﻧﺶ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ اﯾﻨﮑﻪ آن ﻋﻠﻢ ﺟﺎﯾﮕﺎه واﻗﻌﯽ و اﺻﻠﯽ ﺧﻮد را در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ و داﻧﺶ و ﻋﻠﻢ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺑــﻪ ﮐــﺎﻻ، ﻣﺤﺼــﻮل و ﯾــﺎ ﺧــﺪﻣﺘﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه و ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺮدم ﻗﺮار ﮔﯿﺮد؛ و ﯾﺎ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ در ﻣﻘﯿﺎس ﮐﻼن داﻧﺎﯾﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﺗﻮاﻧــﺎﯾﯽ ﻣـﯽ ﺷــﻮد. ﺷــﺎﯾﺪ ﺑــﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮان و ﻧﻈﺮﯾﻪ ﭘﺮدازان ﻋﻠﻢ، ﺗﺠﺎري ﮐﺮدن را آﺧﺮﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭼﺮﺧﻪ ﺣﯿﺎت داﻧﺶ ﺑﻪ ﺣﺴــﺎب ﻣــﯽ آورﻧﺪ.

اﻫﻤﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدي داﻧﺶ ﺗﻨﻬﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ آﺷﮑﺎر ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ از آن در ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﯿﺪن ﻋﺮﺻﻪ ي ﻣــﺆﺛﺮ ﺗﻮﻟﯿــﺪ اﺳــﺘﻔﺎده ﺷــﻮد. ﺑــﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺮﯾﺎن داﻧﺶ و اﻧﺘﺸﺎر ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي اﻫﻤﯿﺖ ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ. در ﺑﺨــﺶ داﻧﺸــﮕﺎﻫﯽ دﯾﮕــﺮ ذﺧﯿــﺮه ﺳـﺎزي داﻧﺶ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ راﺿﯽ ﮐﻨﻨﺪه ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﮑﻪ اﻃﻤﯿﻨﺎن از ﮐﺎرﺑﺮد داﻧﺶ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اي ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ از ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاري در ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎ ﺑﻬﺮه ﺑﺮداري ﻧﻤﺎﯾﺪ ﯾﮑﯽ از اﻫﺪاف اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎي داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃــﻮر ﮐﻠــﯽ ﺟﺎﻣﻌــﻪ ﻣﺴــﺘﻘﯿﻤﺎً از ﻣﻨــﺎﻓﻊ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎي داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻬﺮه ﻣﯽﺑﺮد؛ ﻣﮕﺮ آﻧﮑﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎ ﺑﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ، ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻫــﺎي ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﯾﻌﻨﯽ ﻋﺎﻣﻼن اﻗﺘﺼﺎدي ﮐﻪ در زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاري ﺗﺠﺎري ﺗﺨﺼﺺ دارﻧﺪ، ﺳــﭙﺮده ﺷــﻮد ﻣﺸــﺮوط ﺑــﻪ اﯾﻨﮑــﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮔﺮدد.

ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺮاي دوﻟﺘﻤﺮدان و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن ﮐﻼن ﺟﺎﻣﻌﻪ در ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ آﺷﮑﺎر ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐــﻪ ﮐــﺎرﮐﺮد ﺟﺪﯾــﺪ داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﺘﺮي در ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدي و ﻓﻨﺎوري ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ؛ ﭼﺮا ﮐﻪ داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎ در ﻧﻘﺶ ﺟﺪﯾــﺪ ﺑــﺎ ﺗﺠــﺎري ﺳﺎﺧﺘﻦ داﻧﺶ و از ﻃﺮﯾﻖ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎي داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ16،ﺑﻄﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻣﻨﺎﺑﻊ درآﻣﺪي ﺟﺪﯾﺪي ﺑﺮاي ﺧﻮد اﯾﺠــﺎد ﮐــﺮده وﺑــﺎ اﻓــﺰاﯾﺶ ﺷﻬﺮت و آوازه ﺧﻮد از ﻃﺮﯾﻖ ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﻓﻮق ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اي، داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﺴﺘﻌﺪ و ﺑﺮﺗﺮي را ﺑﺮاي ﺧﻮد ﺟﺬب ﻧﻤﻮده و ﻋﻼوه ﺑﺮآن اﻋﻀﺎي ﻫﯿﺄت ﻋﻠﻤﯽ ﻣﻮﻟﺪ و ﺑﯿﺸﺘﺮي را اﺳﺘﺨﺪام ﮐﻨﻨﺪ (Grimaldi,2005,p:1) ﺗﺎ از اﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻔﻮذ ﺧــﻮد را در دﻧﯿﺎي ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر و ﺑﺎزار ﺑﺎﻻ ﺑﺒﺮﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎي ﺑﺮﺗﺮ دﻧﯿﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳــﯿﺪه اﻧــﺪ ﮐــﻪ از ﻃﺮﯾــﻖ آﻣﻮزﺷــﻬﺎي

٦ spin-offs ١

٢٦١

اسم الکتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان المؤلف : ---    الجزء : 1  صفحة : 261
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست