responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان المؤلف : ---    الجزء : 1  صفحة : 255

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030


روﯾﮑﺮد ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف اﯾﺠﺎد ﺑﺮاﺑﺮي و رﻓﻊ ﺗﺒﻌﯿﺾ اﺗﺨﺎذ ﺷﺪ. درواﻗﻊ ﻃﺮح اﯾﻦ روﯾﮑﺮد ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮﻗﺮاري ﻋﺪاﻟﺖ در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽﺷﺪن ﺑﻮد ﮐﻪ ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﻘﺮ ﮔﺴﺘﺮدهاي در ﺑﺴﯿﺎري از ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻪ وﺟﻮد آورده ﺑﻮد. اﻫﻤﯿﺖ ﺗﺤﻘﻖ ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ﻣﯿﺰان اﻫﻤﯿﺖ ﺗﺤﻘﻖ ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻫﺮ ﮐﺸﻮري اﺳﺖ، ﺑﻪﻃﻮريﮐﻪ ﺑﺎﻣﻼﺣﻈﻪ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎ درﺟﺎت ﻣﺘﻔﺎوت ﺗﻮﺳﻌﻪ، درﻣﯽﯾﺎﺑﯿﻢ اﻗﺘﺼﺎدﻫﺎي ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﯾﯽ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﻧﯿﺰ دﺳﺖﯾﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ. ﻟﺬا ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽﺷﻮد ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدي ﭘﺎﯾﺪار درواﻗﻊ از ﻣﺴﯿﺮ ﺗﺤﻘﻖ و ارﺗﻘﺎء ﺳﻄﺢ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻪ ﺑﻪﺧﻮﺑﯽ در ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﻣﺘﺒﻠﻮر اﺳﺖ، ﻣﺠﺎل ﺑﺮوز و ﻇﻬﻮر ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. ﭼﺮاﮐﻪ در ﮐﺸﻮري ﮐﻪ آﺣﺎد ﺟﻤﻌﯿﺖ آن ﮐﺸﻮر از ﺣﺪاﻗﻞﻫﺎي ﻣﻌﯿﺸﺖ و رﻓﺎه ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ، ﻗﺪرت ﺧﺮﯾﺪ و ﻣﺼﺮف ﭘﺎﺋﯿﻨﯽ ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ و ﻟﺬا ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﺮاي ﮐﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺎﻫﺶﯾﺎﻓﺘﻪ، رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدي درونزا ﻣﺤﻘﻖ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺷﺪ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، در اﮐﺜﺮ اﻗﺘﺼﺎدﻫﺎي دﻧﯿﺎ ازﺟﻤﻠﻪ اﻗﺘﺼﺎدﻫﺎي درﺣﺎلﺗﻮﺳﻌﻪ اوﻟﻮﯾﺖ در ﺗﺤﻘﻖ ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ، ﺑﺎ اﯾﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ و ﻟﺬا آﻣﻮزشﻫﺎي ﮐﺴﺐوﮐﺎر و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ از ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋهاي ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.

ﺑﻪﻃﻮر ﺧﺎص ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ ﻫﺪف ﭼﻬﺎرم ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، اﻫﺪاف زﯾﺮﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ذﯾﻞ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ (ﻣﻮﺿﻮع ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﺎرﮔﺮوه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ و ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ) ؛

-4,4,1 ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﺮﯾﻊ ﺑﺎزار ﮐﺎر و اﻧﻌﮑﺎس ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎزار ﮐﺎر در ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ، ﺗﻄﺒﯿﻖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ و ﻣﻬﺎرت آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﺟﺪﯾﺪ، اﻓﺰاﯾﺶ و ﺗﻨﻮع ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎي ﯾﺎددﻫﯽ-ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روشﻫﺎي ﻣﺘﻨﻮع آﻣﻮزﺷﯽ و ﮐﺎرآﻣﻮزي (ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻣﯿﺎن آﻣﻮزش، ﯾﺎدﮔﯿﺮي و ﺟﻬﺎن ﮐﺎر)

-4,4,3 ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ (ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﻧﺮم) در ﮐﻨﺎر ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﺳﺨﺖ.

-4,4,4 ارزﯾﺎﺑﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮات و ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎي ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎص ﺑﻪ اﻗﺸﺎر آﺳﯿﺐﭘﺬﯾﺮ

در ﮐﻞ ﻫﺪف 4,4 ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺑﺘﺪا آﻣﻮزشﻫﺎي ﻣﻬﺎرﺗﯽ ﻧﺮم و ﺳﺨﺖ (ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﻣﺘﺤﻮل و ﻣﺘﻨﻮع ﺑﺎزار ﮐﺎر) را در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺷﺘﻐﺎل و ﮐﺎﻫﺶ ﻓﻘﺮ، ﮔﺴﺘﺮش ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ دﻫﺪ. ﮔﺴﺘﺮش ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ آﻣﻮزشﻫﺎ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎي اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ و ﻣﺘﺪﻫﺎي ﻣﺘﻨﻮع و ﻧﻮﯾﻦ آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﺎداماﻟﻌﻤﺮ ﺑﺮاي ﻧﯿﺮوي ﮐﺎر ﻓﻌﻠﯽ و آﯾﻨﺪه و ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﺮوﯾﺞ ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، ﺻﻮرت ﻣﯽﮔﯿﺮد. در ﮔﺴﺘﺮش ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ آﻣﻮزشﻫﺎ ﻟﺰوﻣﺎً ﺑﺎﯾﺪ ﻋﺪاﻟﺖ و ﺑﺮاﺑﺮي رﻋﺎﯾﺖ ﮔﺮدد ﺑﻪﻧﺤﻮيﮐﻪ ﻫﻤﻪ اﻗﺸﺎر ﻓﺮﺻﺖ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ آﻣﻮزشﻫﺎ و ﻧﯿﺰ ﺷﺮﮐﺖ در دورهﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ﺗﺤﻘﻖ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﮐﺎر در اﺑﻌﺎد و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎي ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪ آن ﻫﻤﻮاره ﺟﺰء اﻫﺪاف ﻋﺎﻟﯽ ﻗﺎﻧﻮن ﮐﺎر ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﻮده اﺳﺖ؛ اﻣﺎ ﻫﻤﺴﻮ و ﻫﻤﮕﺎم ﺑﺎ ﻋﺰم ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ اﯾﺮان ﻣﺒﺤﺚ ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ را در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﻣﻠﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭼﻬﺎرم (ﻣﺎده (101، ﭘﻨﺠﻢ (ﻣﺎده (25 و ﺷﺸﻢ و ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ (در دﺳﺖ ﺗﻬﯿﻪ) ﮔﻨﺠﺎﻧﯿﺪ. در اﺟﺮاﯾﯽ ﺷﺪن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﻣﺬﮐﻮر ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋيﻫﺎ آﻣﻮزشﻫﺎي ﮐﺴﺐوﮐﺎر و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﻪﻃﻮر ﺧﺎص در ﺣﻮزه آﻣﻮزش ﺑﻪﻋﻨﻮان ﭘﯿﺸﺮان ﻣﻬﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﭼﺸﻢاﻧﺪاز اﯾﺮان 1404، ﻧﻘﺸﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺸﻮر و ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻨﺎوري ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ اﺳﻨﺎد ﻣﻠﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻧﻘﺶ و ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻣﻬﻢ آﻣﻮزش و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﮐﺮدهاﻧﺪ.

در راﺳﺘﺎي اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﻋﺎﻟﯿﻪ اﺳﻨﺎد ﭘﯿﺶﮔﻔﺘﻪ، ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞﺗﻮﺟﻬﯽ از اﻫﺪاف ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030، از ﭘﯿﺶ، در اﯾﻦ آﻣﻮزشﻫﺎي ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ و ﮐﺴﺐوﮐﺎر در ﮐﺸﻮر ﻣﺤﻘﻖ ﺷﺪهاﻧﺪ. در اداﻣﻪ ﺑﻪ ﺗﺸﺮﯾﺢ وﺿﻌﯿﺖ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ اﻫﺪاف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030 در اﯾﺮان در ﺣﻮزه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ و ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد.

٢٥٥

اسم الکتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان المؤلف : ---    الجزء : 1  صفحة : 255
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست