-4,4,4 ارزﯾﺎﺑﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮات و
ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎي ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي
آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎص
ﺑﻪ اﻗﺸﺎر آﺳﯿﺐﭘﺬﯾﺮ
در ﮐﻞ ﻫﺪف 4,4 ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺑﺘﺪا
آﻣﻮزشﻫﺎي
ﻣﻬﺎرﺗﯽ ﻧﺮم و ﺳﺨﺖ (ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﻣﺘﺤﻮل و ﻣﺘﻨﻮعﺑﺎزار ﮐﺎر)را در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺷﺘﻐﺎل
و ﮐﺎﻫﺶ ﻓﻘﺮ، ﮔﺴﺘﺮش
ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ دﻫﺪ.
ﮔﺴﺘﺮش ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ آﻣﻮزشﻫﺎ،
ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده از زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎي
اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ و
ﻣﺘﺪﻫﺎي ﻣﺘﻨﻮع و ﻧﻮﯾﻦ آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﺎداماﻟﻌﻤﺮ ﺑﺮاي ﻧﯿﺮوي ﮐﺎر ﻓﻌﻠﯽ و آﯾﻨﺪه
و ﺑﺎ ﻫﺪف
ﺗﺮوﯾﺞ ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، ﺻﻮرت ﻣﯽﮔﯿﺮد. در ﮔﺴﺘﺮش ﮐﻤﯽ و
ﮐﯿﻔﯽ آﻣﻮزشﻫﺎ
ﻟﺰوﻣﺎً ﺑﺎﯾﺪ ﻋﺪاﻟﺖ
و ﺑﺮاﺑﺮي رﻋﺎﯾﺖ ﮔﺮدد ﺑﻪﻧﺤﻮيﮐﻪ ﻫﻤﻪ اﻗﺸﺎر ﻓﺮﺻﺖ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ آﻣﻮزشﻫﺎ و
ﻧﯿﺰ ﺷﺮﮐﺖ در دورهﻫﺎي
آﻣﻮزﺷﯽ را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﺗﺤﻘﻖ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﮐﺎر در اﺑﻌﺎد
و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎي
ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪ آن ﻫﻤﻮاره ﺟﺰء اﻫﺪاف ﻋﺎﻟﯽ ﻗﺎﻧﻮن ﮐﺎر ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﻮده اﺳﺖ؛ اﻣﺎ ﻫﻤﺴﻮ و
ﻫﻤﮕﺎم ﺑﺎ ﻋﺰم ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ اﯾﺮان ﻣﺒﺤﺚ ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ را در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﻣﻠﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭼﻬﺎرم (ﻣﺎده (101،
ﭘﻨﺠﻢ
(ﻣﺎده (25 و ﺷﺸﻢ و
ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ (در دﺳﺖ ﺗﻬﯿﻪ) ﮔﻨﺠﺎﻧﯿﺪ. در اﺟﺮاﯾﯽ
ﺷﺪن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﻣﺬﮐﻮر ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋيﻫﺎ آﻣﻮزشﻫﺎي
ﮐﺴﺐوﮐﺎر و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ
ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﻪﻃﻮر ﺧﺎص
در ﺣﻮزه آﻣﻮزش ﺑﻪﻋﻨﻮان ﭘﯿﺸﺮان ﻣﻬﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﭼﺸﻢاﻧﺪاز اﯾﺮان 1404، ﻧﻘﺸﻪ
ﺟﺎﻣﻊ ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺸﻮر و ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻨﺎوري ازﺟﻤﻠﻪ
ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ اﺳﻨﺎد ﻣﻠﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻧﻘﺶ
و ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻣﻬﻢ آﻣﻮزش و
ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﮐﺮدهاﻧﺪ.
در راﺳﺘﺎي
اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﻋﺎﻟﯿﻪ اﺳﻨﺎد
ﭘﯿﺶﮔﻔﺘﻪ، ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞﺗﻮﺟﻬﯽ از اﻫﺪاف ﮐﻤﯽ و
ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030، از ﭘﯿﺶ، در اﯾﻦ آﻣﻮزشﻫﺎي ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ
و ﮐﺴﺐوﮐﺎر در ﮐﺸﻮر
ﻣﺤﻘﻖ ﺷﺪهاﻧﺪ. در اداﻣﻪ
ﺑﻪ ﺗﺸﺮﯾﺢ وﺿﻌﯿﺖ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﮐﻤﯽ
و ﮐﯿﻔﯽ اﻫﺪاف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030 در اﯾﺮان در
ﺣﻮزه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ
و ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ
ﻣﯽﺷﻮد.
٢٥٥
اسم الکتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان المؤلف : --- الجزء : 1 صفحة : 255