responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان المؤلف : ---    الجزء : 1  صفحة : 183

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030

داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دﺧﺘﺮ ﺑﻮد.و ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻧﯿﺰ دوﻟﺘﯽ ﺑﻮد.ﺳﻬﻤﯿﻪ ﺑﻨﺪي ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ ﻧﯿﺰ از ﺳﺎل 1361 در ﺑﺮﺧﯽ رﺷﺘﻪ ﻫﺎ اﻋﻤﺎل ﺷﺪ.ﺑﺮاي ﻣﺜﺎل رﺷﺘﻪ ﻫﺎي ﮐﺸﺎورزي ﺧﺎص ﭘﺴﺮان و رﺷﺘﻪ ﻫﺎي زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن و ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ ﺧﺎص دﺧﺘﺮان اﻋﻼم ﺷﺪ.ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﭘﺬﯾﺮش داوﻃﻠﺒﺎن دﺧﺘﺮ ﻧﯿﺰ ﻣﺤﺪودﯾﺘﻬﺎﯾﯽ ﺗﺎ ﺳﺎل 1368 اﻋﻤﺎل ﻣﯽ ﺷﺪ.در اﯾﻦ ﺳﺎل ﺑﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﻮراي ﻋﺎﻟﯽ اﻧﻘﻼب ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﯾﻦ ﻣﺤﺪودﯾﺘﻬﺎ ﺟﺬف ﺷﺪ و ﺣﺘﯽ در ﺳﺎل 1372ﺑﺮﺧﯽ ﺳﻬﻤﯿﻪ ﻫﺎ اﺧﺘﺼﺎص ﺑﯿﺸﺘﺮي ﺑﻪ دﺧﺘﺮان ﯾﺎﻓﺖ.

در ﺳﺎل 1361 داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﻘﺎﺿﺎي ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺮاي اﺳﺘﻔﺎده از آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺗﺎﺳﯿﺲ ﺷﺪ.ﺷﻮراي ﻋﺎﻟﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي در ﺳﺎل 1363 و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﯾﺠﺎد ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي درﺳﯽ و آﻣﻮزﺷﯽ در داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪ.در ﺳﺎل 1368 داﻧﺸﮕﺎه ﭘﯿﺎم ﻧﻮر آﻏﺎز ﺑﮑﺎر ﮐﺮد.ﻫﺪف اﯾﻦ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﮐﺮدن آﻣﻮزش در ﺗﻤﺎم ﻧﻘﺎط ﮐﺸﻮر و ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎن از ﻃﺮﯾﻖ آﻣﻮزش از راه دور ﺑﻮد.اﯾﻦ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﺻﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ را ﺑﺮاي اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ اﻓﺮاد در ﻣﻘﺎﻃﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻓﺮاﻫﻢ آورد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮ دوﻟﺘﯽ در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر،در ﺳﺎل 1364 آﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺗﺎﺳﯿﺲ ﻣﺮاﮐﺰ و ﻣﻮﺳﺴﺎت ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ-ﻏﯿﺮاﻧﺘﻔﺎﻋﯽ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪ و ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻓﺮﺻﺘﻬﺎي ﺑﯿﺸﺘﺮي ﺑﺮاي دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻓﺮاﻫﻢ آﻣﺪ.در ﺳﺎل 1371 داﻧﺸﮕﺎه ﺟﺎﻣﻊ ﻋﻠﻤﯽ -ﮐﺎرﺑﺮدي ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻘﻮﯾﺖ آﻣﻮزش ﻫﺎي ﻓﻨﯽ و ﻣﻬﺎرﺗﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻧﯿﺮوي اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺎﻫﺮ ﺑﺮاي ﺑﺨﺶ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺻﻨﻌﺖ،ﮐﺸﺎورزي،و ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺎﺳﯿﺲ ﺷﺪ.ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺳﯿﺎﺳﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻌﺪاد ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎﻻﯾﯽ در ﮐﺸﻮر اﻋﻤﺎل ﺷﺪ.در ﮐﻨﺎر اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻌﺪاد ﻣﺮاﮐﺰ اﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ دوﻟﺘﯽ و ﻏﯿﺮ دوﻟﺘﯽ ،ﺳﯿﺎﺳﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﺬﯾﺮش داﻧﺸﺠﻮ ﻧﯿﺰ دﻧﺒﺎل ﺷﺪ.در ﺳﺎل 1377 ﺑﺎ ﺗﺎﺳﯿﺲ داﻧﺸﮕﺎه اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ(ره) ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺟﺬب داﻧﺸﺠﻮي ﻏﯿﺮ اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﻄﻮر رﺳﻤﯽ ﻋﻤﻠﯽ ﺷﺪ و اﯾﻦ داﻧﺸﮕﺎه ﺑﺎ اﯾﻦ ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ آﻏﺎز ﺑﮑﺎر ﮐﺮد.

در ﺳﺎل 1379،وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺑﻪ وزارت ﻋﻠﻮم،ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت و ﻓﻨﺎوري ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺎم داد .ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮ اﻧﺴﺠﺎم ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ اﻣﻮر اﺟﺮاﯾﯽ و ﺳﺎﯾﺘﮕﺬاري ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﻮد.ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ وزارت ﻋﻠﻮم،ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت و ﻓﻨﺎوري وﻇﯿﻔﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي،ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ،ارزﯾﺎﺑﯽ،ﻧﻈﺎرت و ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺪوﯾﻦ ﺳﯿﺎﺳﺘﻬﺎ و اوﻟﻮﯾﺘﻬﺎي راﻫﺒﺮدي در ﺣﻮزه ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت و ﻓﻨﺎوري را ﻋﻼوه ﺑﺮ آﻣﻮزش ﺑﺮﻋﻬﺪه ﮔﺮﻓﺖ.اﯾﻦ ﻇﺎﯾﻒ ﺟﺪﯾﺪ ﻧﻮﻋﯽ ﻫﻤﮕﺮاﯾﯽ در ﺳﯿﺎﺳﺘﻬﺎي ﭘﮋوﻫﺸﯽ،آﻣﻮزﺷﯽ و ﻓﻨﺎوري را در ﻣﯿﺎن ﻫﻤﻪ ﺑﺨﺶ ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﮐﺸﻮر اﯾﺠﺎد ﮐﺮد.ﻫﻤﮕﺎم ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﻨﺠﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ،ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻤﯽ ﻧﯿﺰ در وزارت ﺟﺪﯾﺪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﺗﻤﺮﮐﺰ از آﻣﻮزش ﺑﺴﻮي ﭘﮋوﻫﺶ ﮔﺮاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺖ.رﺷﺪ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ را ﻣﯽ ﺗﻮان ﺣﺎﺻﻞ اﯾﻦ ﮔﺮاﯾﺶ داﻧﺴﺖ.ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﻪ در اﯾﻦ دوران ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ داﻧﺶ در ﻣﺰﮐﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار داﺷﺖ.در ﻫﻤﯿﻦ زﻣﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎي ﮐﺸﻮر اﻗﺪام ﺑﻪ ﺑﺮﮔﺰاري دوره ﻫﺎي ﻣﺸﺘﺮك ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﻣﻘﺎﻃﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎ داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎي ﻣﻌﺘﺒﺮ دﻧﯿﺎ ﮐﺮدﻧﺪ و ﺑﺮﺧﯽ داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎ اﻗﺪام ﺑﻪ راه اﻧﺪازي ﭘﺮدﯾﺲ ﻫﺎي ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ داﻧﺸﺠﻮي ﺧﺎرﺟﯽ را ﺟﺬب ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

در ﺳﺎل 1385 و 1386 ﻣﺠﺪدا اﻋﻤﺎل ﺳﻬﻢ ﺑﻨﺪي ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺼﻮﺑﻪ ﻣﺠﻠﺲ در ﺑﺮﺧﯽ رﺷﺘﻪ ﻫﺎ اﻋﻤﺎل ﺷﺪ و در ﺳﺎل 1387 از ﻃﺮﯾﻖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺳﻨﺠﺶ ﺑﻄﻮر رﺳﻤﯽ اﻋﻼم ﺷﺪ و در ﺳﺎل 36 1391- 92 رﺷﺘﻪ اﻧﺘﺨﺎﺑﯽ ﮔﺮوه ﻓﻨﯽ –ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ از دﺳﺘﺮس دﺧﺘﺮان ﺧﺎرج ﺷﺪ.ﺑﻨﺎﺑﺮ اﻋﻼم ﺳﺎزﻣﺎن ﺳﻨﺠﺶ از ﺳﺎل 1392-93 اﯾﻦ ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

در ﺳﺎﻟﻬﺎي اﺧﯿﺮ ﺗﻤﺮﮐﺰ از اﻓﺰاﯾﺶ داﻧﺸﺠﻮ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ ﮔﺮاﺷﺪن داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎ و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺳﺎزي رﺷﺘﻪ ﻫﺎ و ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﮐﺸﻮر ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ وزارت ﻋﻠﻮم ،ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت و ﻓﻨﺎوري ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

١٨٣

اسم الکتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان المؤلف : ---    الجزء : 1  صفحة : 183
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست