ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030
ﺳﺒﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ:
در ﯾﮏ ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪي از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ و ﻣﻮﺛﺮ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ زﯾﺮ اﺷﺎره ﮐﺮد :
-1 ﻋﻮاﻣﻞ اﻗﺘﺼﺎدي ﺷﺎﻣﻞ : ﻓﻘﺮ ، در آﻣﺪ ، ﻫﺰﯾﻨﻪ ، ﻣﺼﺮف ، اﺷﺘﻐﺎل و ...
-2 ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺎﻣﻞ : ﻣﺸﺎرﮐﺖ ، آﺳﯿﺐ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ، ﺑﺤﺮاﻧﻬﺎ و ...
-3 ﻋﻮاﻣﻞ ﺣﻘﻮﻗﯽ/ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺷﺎﻣﻞ : ﻗﺎﻧﻮن ، ﻣﻘﺮرات ، ﺣﻘﻮق ، ﺣﻖ و...
-4 ﻋﻮاﻣﻞ رﻓﺘﺎري ﺷﺎﻣﻞ : اﻧﮕﯿﺰش ، ﻧﯿﺎز ، ادراك ، ﺷﺨﺼﯿﺖ و...
-5 ﻋﻮاﻣــﻞ ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ ﺳــﺎزﻣﺎن و ﻣــﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷــﺎﻣﻞ : ارﺗﺒﺎﻃــﺎت ، ﻣﻘﺎوﻣــﺖ ، ﻣــﺎﻧﻊ ﺗﺮاﺷــﯽ ، ﻗﻠﻤــﺮو ، ﺗﺠﺎﻫــﻞ ،
ﻣﺼﻠﺤﺖ ، ﻣﺸﺎرﮐﺖ ، ﮐﺎﻫﻠﯽ ، ﺑﯽ ﺗﻔﺎوﺗﯽ و ﺑﻮدﺟﻪ .
ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ:
-1 ﮔﺴــﺘﺮش ﻣﺸــﺎرﮐﺖ ﺟﺎﻣﻌــﻪ ﻣﺪﻧﯽ(ﺳــﺎزﻣﺎﻧﻬﺎي ﻏﯿــﺮ دوﻟﺘــﯽ ، ﮔﺮوﻫﻬــﺎي ﺧــﻮد ﯾــﺎري) در ارﺗﺒــﺎط ﺑــﺎ ﮐــﺎر ﮐﻮدﮐﺎن .
-2 ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﻬﺎدﻫﺎي دوﻟﺘﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ آﻣﻮزش -3 ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺮدم ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﯾﻞ ﮐﻮدﮐﺎن آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮ
-4 وﺟــﻮد ﻗــﻮاﻧﯿﻦ، ﻣﺼــﻮﺑﺎت، اﺳــﻨﺎد و آﯾــﯿﻦ ﻧﺎﻣــﻪ ﻫــﺎي ﺑــﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠــﯽ و داﺧﻠــﯽ ﻣــﺮﺗﺒﻂ ﺑــﺎ ﻣﻮﺿــﻮع ﮐــﻪ از آن ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.
-5 ﭘﺬﯾﺮش ﮐﻨﻮاﻧﺴﯿﻮن ﻫﺎ و ﻣﻘﺎوﻟﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع در اﯾﺮان
ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ و ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎ:
-1
اﺟﺮاﯾﯽ ﻧﺸﺪن ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﺼﻮﺑﺎت
-2
ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻗﺸﺎر آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮ و ﺑﻌﻀﺎ ﻧﺎﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﯿﻦ آﻧﻬﺎ
-3
ﻓﻘﺮ
-4
ﻋﺪم ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﯿﻦ دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎ (دوﻟﺘﯽ و ﻏﯿﺮ دوﻟﺘﯽ)
-5
ﻋﺪم ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮي ﻣﻨﺎﺳﺐ از ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎي ﻏﯿﺮ دوﻟﺘﯽ
-6
ﻧﺒــﻮد اﻃﻼﻋــﺎت و آﻣــﺎر ﮐــﺎﻓﯽ در زﻣﯿﻨــﻪ ﺗﻌــﺪاد و وﺿــﻌﯿﺖ اﻗﺎﺷــﺮ ﻧﯿﺎزﻣﻨــﺪ و آﺳــﯿﺐ ﭘــﺬﯾﺮ ﺑــﻮﯾﮋه ﮐﻮدﮐــﺎن و
ﻋﺪم وﺟﻮد ﺑﺎﻧﮏ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ
-7
ﻋﺪم وﺟﻮد ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺸﺨﺺ و اﺟﻤﺎع ﯾﺎﻓﺘﻪ از اﻗﺸﺎر آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮ و ﺗﻨﻮع ﻧﮕﺮش ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آﻧﺎن
ﻫﺪف:
ﻫﺪف اﺻﻠﯽ :اﯾﺠﺎد زﻣﯿﻨﻪ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﺮاﺑﺮ اﻗﺸﺎر آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮ ﺑﻪ آﻣﻮزش در ﮐﺸﻮر ﺗﺎ ﺳﺎل 2030
١٧٦