responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 96

و يا آن كه مى فرمايد[ : لا يومنون بالله و لا باليوم الاخر و لا يحرمون ما حرم الله و رسوله و لا يدينون دين الحق]

توبه 29 زيرا كه اضافه دين به حق , در اين دو آيه مى تواند اضافه([ بيانيه )
) و يا[ لاميه] باشد

در اضافه بيانيه مضاف از سنخ مضاف اليه است , و بر اين اساس[ دين الحق ] يعنى دينى كه حق است , و در اضافه لاميه مراد افاده اختصاص مضاف به مضاف اليه است , يعنى دينى كه مخصوص خدا و ويژه حق ميباشد

از مواردى كه قرآن كريم از استعمال لفظ دين در مورد اديان باطله ياد كرده است آنجاست كه سخن فرعون را با پيروان ناآگاهش نقل كرده و مى فرمايد[ : انى اخاف ان يبدل دينكم

] غافر 26 يعنى فرعون گفت : من ترس آن دارم كه موسى , دين شما را تبديل
نموده و فسادى در زمين پديد آورده و تمدن بزرگ و شيوه نمونه شما را از بين ببرد

منظور فرعون از دين و تمدن نمونه همان مجموعه قوانين و مقرراتى بود كه با آن حاكميت قبطيان بر بنى اسرائيل را تامين مى كرد , اين قوانين همان قوانين ستمكارانه مبتنى بر قدرت و زور است , چه اين كه فرعونيان در وصف اين قانون زورمدار گفته اند[ : قد افلح اليوم من استعلى

] طه 64 يعنى امروز رستگار كسى است كه برتر از ديگران باشد و نظام ارزشى
همان نظام استعلاء و چيره گى بر رقيبانست

قرآن كريم به قوانين غارتگرانه وثنيين و بت پرستان حجاز نيز اطلاق دين كرده و به پيامبر خود دستور مى دهد تا ضمن قطع رابطه با

اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 96
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست