اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 48
فتواى دينى به معنى خاص خود و نفى قداست آن به معنى ديگر بيان شود همچنين
موضوعات پيرامون احياء واماته دينى و معنا و حدود آن و انحاء مقصود آن آشكار
گشته و مسائل ديگرى كه به مناسبت يا ضرورت طرح شدنى است , به ميان آيد پس
در آغاز بجاست راز و نياز و زمزمه خاشعانه حضرت حسين بن على ( ع ) را بازگو
كنيم كه فرمود[ :
الهى من كانت حقائقه دعاويه فكيف لا تكون دعاويه دعاوى
] ( 30 ) - پروردگارا كسى كه حقايق او مجاز و دعوى بى دليل است - زيرا از آن
وى نيست - چگونه مجازها و ادعاهاى تهى از برهان او دعوى صرف نباشد](
بهر تقدير قضا بر اين شد كه قلم تقرير به قدر قدر نوشتارى بنگارد تا اين سطور
مقدمه اى براى آن باشد مكتوبى كه چند سال بر آن گذشته و آن نوزاد هم اكنون وارد
پنجمين بهار خردسالى خود شده , با فرا رسيدن خزان كدام نقد و پائيز كدامين رد و
يا تناقضى - در اثر تبدل راى نويسنده يا ديگران - دوران ربيع آن در تاريخ علم
بسر رسد ! و از خاطره انديشوران محو شود و چون ساير آراء منعزل در زاويه نسيان
منزوى گردد , يا به يارى حق با نسيم بهاران خجسته تاييد و شبنم تشييد و با فرا
رسيدن راهيان كوى تثبيت و امدادگران وادى تمجيد به لطف و بالندگى و ثبات و
تحكم نايل آيد
فصل يكم : ثبات و تحول فهم شريعت
آيا فهم بشر هماره خمار و غبار آلود است بطورى كه انديشه اى بشرى بى گرد خطا
يافت نمى شود , يا آنكه در بين آراء انسانى ادراك هايى هست كه از گزند گرد
سهو و نسيان مصون بوده و نشانه خليفه اللهى در آن مشهود مى باشد ؟ البته معصومان
الهى كه اساسا خود مسير فيض دين اند و اصول و فروع شريعت توسط ايشان به
ديگران مى رسد , كاملا مستثنى بوده و برتر از بحث كنونى اند گاهى گفته مى شود :
خود دين حق , خالص , كامل , ثابت و مقدس است ولى فهم دينى برخلاف خود دين
فاقد كمال هاى
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 48