اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 23
انحصار كسى است كه به همه حقايق آشنا است شناخت حقيقى كسى كه به همه حقايق
آشناست مختص به كسى است كه به همه حقايق آشنا باشد حقيقتى به نام پيشرفت و
واقعيتى به اسم تكامل
نقد نسبيت
275
نسبى بودن شناخت يك قضيه فلسفى است
اشكال اول
276
عنوان رئاليسم پيچيده براى نسبيت فهم تلاش براى پنهان داشتن شكاكيت است با
استناد نسبيت به فهم راهى براى فهم و يا تفهيم باقى نمى ماند پيچيدگى نظام
معرفتى و يا نقش ابزارى و كاربرد عملى خصيصه ارائه و حكايت را تامين نمى نمايد
موكول كردن شناخت حقيقى به آينده اثرى در وضعيت موجود معرفت بشرى نمى گذارد
اشكال دوم
278
نسبى بودن فهم بشرى فهم قائلين به نسبيت را نيز در معرض ترديد قرار مى دهد
نسبى بودن فهم به نسبى بودن حقيقت منجر مى شود
اشكال سوم
278
اثبات اصل واقعيت و تحقق آن يك فهم بشرى است نسبيت فهم به سفسطه و ترديد
در اصل واقعيت منجر مى شود براى گريز از سفسطه بايد احتمال هرگونه ترديد نسبت
به اصل واقعيت براى هميشه منتفى شود
اشكال چهارم
279
خصيصه ذاتى علم ارائه و حكايت خارج است تغيير در ارائه به معناى
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 23