اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 176
محدوده حيات مادى انسانهاست دليل اين محدوديت نيز اين است كه آنها اعم از
اين كه لذت طلب بوده و يا اهل ايثار باشند هر امر غير مادى را معدوم
مى پندارند و در نتيجه تمام اهداف و روش هاى آنها در همين محور خلاصه مى شود
كسانيكه به امور غير مادى اعتقاد دارند , علاوه بر بدن مادى بعد غير مادى انسان
را كه مربوط به جهان غيب است اثبات مى نمايند , و بلكه برخى از آنها از قبيل
اشراقيون وجود جهان غيب را از طريق اثبات بخش روحانى انسان اثبات مى كنند با
اثبات جهان غيب و خزائن ثابت عالم شهادت است كه امكان بهره ورى از آن خزائن
فراهم مى گردد
خداوند سبحان از وجود خزائن بيكران الهى بدينسان خبر مى دهد[
ان من شيئى الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم
] حجر
21 يعنى هيچ شيى اى از عالم طبيعت نيست مگر آن كه خزائن آن در نزد ما
موجود است و ما آن شيى را از خزائن نازل نمى كنيم مگر آن كه ابتدا آن را به
اندازه اى خاص مقدر مى گردانيم
بهره گيرى از عالم خزائن از طريق كشف و شهود يا روياهاى صادق و راههاى ديگرى
كه حاصل عروج به عالم غيب و تماس با لوح محفوظ و ام الكتاب است , آگاهى به
حوادث آينده و نيازهاى متناسب با آن حوادث و قوانين هماهنگ با آنها را ممكن
مى سازد
بر اساس اين اعتقاد است كه تنظيم و تدوين قوانين براى حوادث آينده قبل از
تحقق ظرف عمل به آن قوانين معنا پيدا مى كند
اما كسى كه غيب را خرافه مى خواند , تنظيم قوانين براى حوادث آتى و مسئله
شريعت و وحى را انكار كرده , و تدوين قانون را به عنوان تابعى از حوادث متحول
و متغير مى داند
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 176