اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 174
كسى است كه هستى شناسى الهى را انكار كرده و از اثبات جهان غيب عاجز مانده
است
انسان ناآشنا و بيگانه با غيب در هنگام قضا و داورى پيرامون نسبت معرفت
دينى و معرفت علمى همانند آن كسى است كه بيرون از حوزه ديانت قرار گرفته و
قصد شناسايى جريان آن را دارد همين ناآشنايى به درون است كه او را در معرض
خطر قياس اسلام و قرآن با كليسا و انجيل تحريف شده آن قرار مى دهد
قبلا گذشت كه معرفت شناس هرگز نمى تواند پيوند خود را با هستى شناسى قطع
نمايد , او وقتى بى توجه به وجود غيب و لوازم آن به تبيين و تحليل معارف دينى
مى پردازد بى آن كه بداند و يا اقرار نمايد , بلكه عليرغم انكار تفكر مادى , از
منكرين غيب و در رديف تحليلگران مادى قرار گرفته است , زيرا معرفت شناس در
هنگام نظاره و داورى ديگران گام در فضاى بازى گذارده است , و از اينرو در
جايگاه داورى خود از هوايى تنفس مى كند كه دنياى او و بازيگران را پيوند مى دهد
, آن سقف نهايى كه فضاى ورزشگاه را پوشش مى دهد همان طاق مقرنسى است كه هستى
شناسى و جهان شناسى ناميده مى شود و اين قاضى كه ضمن نگاه داورانه داورى مى نمايد
, معيار نفى و اثبات او و ميزان حاكم و محكوم كردن و مدار راجح و مرجوح
پنداشتن و ترازوى نظر دادن او همه و همه در محدوده قوانين خاص داورى و در
برنامه هاى معين و اصول خاص بازيگرى است و هرگز داور خود را از اصول پذيرفته
شده بى نياز نمى يابد و آنكه خود را موظف به پذيرش اصول كلى نمى داند حق قضا هم
ندارد بلكه چون كودك ناآشنا بهره حسى و بصرى مى برد نه حظ داورى او فقط
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 174