responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : یادداشت‌های استاد ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 189

یادداشتهای استاد مطهری، ج 1، ص: 189

یا به گلبن وصل کن این خار را

وصل کن با نار، نور یار را

عطف به آنچه در یادداشتهای «امر به معروف» راجع به شرایط مصلح گفته شد (انما یقیم امراللَّه سبحانه من لایصانع و لایضارع و لایتبع المطامع). رجوع شود به ورقههای «هدایت»، ورقه «شرایط رهبر»

اصلاح و تجدد فکر دینی - جریانات فکری گوناگون

. شعار اولیه بازگشت به اسلام عربی و پیراستن اندیشه غیرعربی:

1. کتاب (سیری در اندیشه سیاسی عرب)، تألیف حمید عنایت، ص سیزده:

«یکی از نتایج مهم واکنش جهان عرب در برابر بیگانگان خواه ترک و خواه غربی، تجدد فکر دینی بود. این جنبش نخست به نام پیراستن دین اسلام از آثار فکر غیرعرب آغاز گشت و در دو نهضت وهابی در عربستان و سنوسی در شمال افریقا تظاهر پیدا کرد ولی پس از چندی با آگاهی از جریانهای بزرگ فکری زمان، از آنها جدایی گرفت و شکل هوشیارانه تری یافت. آنگاه ضرورت آمیختن ایمان دینی با آگاهی عقلی و شناخت علمی جهان و نقد باورهای توده و پیکار با نادانی و خرافه و ستم پذیری را شعار خود قرار داد.».

شعار علم، مبارزه با خرافه و نادانی، پیکار با ستم:

(نهضت وهابی یک نهضت انحرافی بود و شاید دست استعمار در آن دخالت داشت و نتیجهای که از آن عاید شد امروز به سود استعمار و زیان اسلام و مسلمین شاهد قطعی این مطلب است.).

2. چهارده: جریانهای فکری گوناگون:

نهضت فرنگی مآبی ص 8، 9، 11، 12 و ص 29 و 42:

- فرنگی مآبی (و غرب را الگو قراردادن و تحت نفوذ فکری و فرهنگی و تقلید و اقتباس از غرب قرار گرفتن، مثل همان فکری که امثال تقی زاده تبلیغ کردند، بدون توجه به اینکه نفوذ فرهنگی به دنبال خود نفوذ سیاسی را میآورد و بعلاوه شخصیت و منش و استقلال یک امت به استقلال فرهنگی او است و اگر نه در هاضمه ملت دیگر هضم

اسم الکتاب : یادداشت‌های استاد ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 189
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست