responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : کلیات علوم اسلامی ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 264

قَدْ احْیا عَقْلَهُ وَ اماتَ نَفْسَهُ، حَتّی دَقَّ جَلیلُهُ وَ لَطُفَ غَلیظُهُ وَ «بَرَقَ لَهُ لامِعٌ کثیرُ الْبَرْقِ» ....عرفا آن برقهای جهنده را «لوائح»و«لوامع»و«طوالع»مینامندبااختلافی که دردرجات و مراتب و میزان شدت ومدت بقای این درخششها هست

4 ، 5. قبض و بسط

این دو کلمه نیز از نظر عرفا معنی و مفهوم خاص دارد. «قبض» یعنی حالت گرفتگی روح عارف و «بسط» یعنی حالت شکفتگی و بازی روح. عرفا درباره قبض و بسط و علل آنها زیاد بحث کردهاند

6 ، 7 جمع و فرق

این دو کلمه نیز در استعمالات عرفا زیاد به کار برده میشود. قشیری میگوید: آنچه از ناحیه بنده است و بنده آن را تحصیل کرده است و لایق مقام بندگی است «فرق» نامیده میشود، و آنچه از ناحیه خداست از قبیل القائات «جمع» نامیده میشود.کسی که خدا او را بر طاعات و عباداتش واقف میکند، او در مقام فرق است و کسی که خداوند عنایات خود را به او مینمایاند در مقام جمع است.

حافظ:

به گوش هوش نیوش از من و به عشرت کوش

که این سخن سحر از هاتفم به گوش آمد

ز فکر «تفرقه» باز آی تا شوی «مجموع»

به حکم آنکه چو شد اهرمن، سروش آمد


8 ، 9. غیبت و حضور

غیبت یعنی حالت بیخبری از خلق که احیاناً به عارف دست میدهد. در آن حال، عارف از خود و اطراف خود بیخبر است. عارف از آن جهت از خود بیخبر میشود که حضورش در نزد پروردگار است، و زبان حالش این است:

نه آنچنان به تو مشغولمای بهشتی روی

که یاد خویشتنم در ضمیر میآید

اسم الکتاب : کلیات علوم اسلامی ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 264
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست