responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : عرفان حافظ ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 51

هر آن معنا که شد از ذوق پیدا «1»

کجا تعبیر لفظی یابد او را «2»

چو اهل دل کند تفسیر معنی

به مانندی کند تعبیر معنی «3»

که محسوسات از آن عالم چو سایه است

که این چون طفل و آن مانند دایه است

بعد به شرح میپردازد، خیلی شرح میکند که زلف یعنی چه، رخ یعنی چه، ...

بعد سائل میگوید:

شراب و شمع و شاهد را چه معناست

خراباتی شدن آخِر چه دعواست؟

جواب میدهد:

شراب و شمع، ذوق و نور عرفان

ببین شاهد که از کس نیست پنهان

آنگاه وارد بحث مفصلی در این زمینه میشود.


[2] معانی عرفانی، واردات قلبی.

[3] معانی عرفانی که در قلب آمده، اساساً لفظی ندارد که به آن لفظها بیان شود، چون این الفاظ برای معانیای وضع شده که بشر از راه حواس با آنها آشنا شده. در جای دیگر میگوید:

معانی هرگز اندر حرف ناید. که بحر بیکران در ظرف ناید.

یک شعر عربی هم هست که حاجی سبزواری نقل میکند:

الا انّ ثوباً خیط من نص تسعة. و عشرین حرفا عن معانیه قاصر.

یعنی جامهای که از این بیست و نه حرف بافته شده، به اندام او راست نمیآید، یعنی آن معانی را هرگز با این الفاظ نمیشود بیان کرد.

[3] [یعنی] با تشبیه میگوید.

اسم الکتاب : عرفان حافظ ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 51
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست