1/ 7 بدان كه متعلق اين فص و بازگشتش به دو صفت است: صفت علو و
صفت رضا، و اصل و نهادش از جانب الهى دو نسبت است: وحدت ذاتى و جمعيت
اسمائى. اما علت اختصاص اسماعيل عليه السلام به علو- از جهتى نسبت به ديگر
فرزندان حضرت خليل عليه السلام- براى اين است كه او مانند ظرفى بود كه حامل
سر كمال محمدى- كه نسبتش به ذات حق تعالى كامل و تمام بود- مىباشد،
همچنان كه اسحاق عليه السلام ظرفى بود براى اسرار اسمائى كه پيغمبران مظاهر
آن اسماء بودند.
2/ 7 و بيان اين مطلب از قرآن عزيز فرموده حق تعالى است در سوره
عنكبوت در بيان داستان حضرت خليل عليه السلام: وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ
وَ يَعْقُوبَ وَ جَعَلْنا في ذُرِّيَّتِهِ النُّبُوَّةَ وَ الْكِتابَ
[عنكبوت/ 27: اسحاق و يعقوب را بدو بخشيديم و پيغمبرى و كتابهاى آسمانى را
در فرزندان او نهاديم]. و هر پيغمبرى مظهر اسمى از اسماء است، و كتاب در
اينجا امر جامعى است براى شرايع، و اسماعيل- تنها- اختصاص به پيغمبر ما
دارد كه جامع خواص اسماء بشر يعنى