اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 87
شک و ترديد نيز نمي توان خبر داد ، زيرا بايد جمع بين شک و عدم شک ، و ترديد و عدم ترديد ممکن باشد .
انسان همان گونه که به هنگام چشم گشودن ، ابتدا نور را ديده و در
پرتو آن به مشاهده ديگر اشيا مي پردازد ، در صحنه انديشه و علم هم نخست
تصور و تصديقات بديهي و اوّلي را ادراک مي نمايد ؛ در ميان تصديقات ،
اوّلين تصديقي که از اذعان به آن گريز ندارد ، امتناع اجتماع وجود و عدم ، و
امتناع اجتماع نقيضين است و در پناه اين ادراک ، ديگر تصديقات بديهي و
يقيني خود را تفسير مي کند .
بوعلي سينا رحمه الله در فصل هشتم از مقاله اول الهيات شفا اين
حقيقت را تبيين مي کند که امتناع ارتفاع نقيضين نيز به امتناع اجتماع
نقيضين باز مي گردد .[1]يعني اگر چه امتناع ارتفاع نقيضين بديهي است ؛ ليکن
اگر از دليل آن پرسش شود ، مي توان آن را با اتکا به امتناع اجتماع
نقييضين اثبات کرد ، زيرا اگر « الف » و « لا الف » نقيض يک ديگر بوده و
رفع شوند ، با رفع الف و صادق نبودن آن ، « لا الف » صادق بوده و با رفع «
لا الف » ، « الف » صادق خواهد بود ؛ در نتيجه از ارتفاع « لا الف » و «
الف » صدق « الف » و « لا الف » ؛ يعني جمع نقيضين لازم مي آيد .
پس همان گونه که در استدلال بر تصديق هاي نظري يا حتى بديهي غير
اوّلي ، در نهايت از هيأت و صورت شکل اول استفاده مي شود ، استدلال بر
تصديق هاي نظري يا بديهي غير اوّلي در سلسله مواد نيز در نهايت به مبدأ عدم
تناقض ختم مي گردد .
مبدأ عدم تناقض و منتج بودن شکل اول
در سلسله مواد مي توان قضايا را به يک ديگر باز گرداند . اين ارجاع ها همگي در قالب
[1] ر . ک : الالهيات ( شفاء ) ، ص 65 به بعد ؛ تذکر : در اين
کتاب امتناع اين دو اثبات شد ، ولي بازگشت ارتفاع به اجتماع بيان نگرديد .
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 87