اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 58
تأييد پذيري يا ابطال يابي هر چيزي ، مناسب با معيار اثباتي آن
است ؛ يعني اگر مطلب معقول يا مشهود و يا ايحائي الهي از راه تجربه و حس ،
تأييد يا ابطال پذير نبود ، هيچ محذوري را به همراه ندارد ، و نبايد آن را
از محدوده علمي بودن دور دانست .
بنابر اين نقد و نقص برهان اخلاقي ، اگر از راه عقل يا شهود باطني
يا وحي الهي ثابت شد ، موجب اين نخواهد بود که چون از راه حس و تجربه
تأييد يا ابطال پذير نيست ، بنابر اين نا تمام است ،[1]مگر آن که اصل برهان
اخلاقي ، همانند برهان سودمندي حسّي و تجربي باشد که در اين حال نقد مزبور
وارد خواهد بود .
آن چه در نقد برهان گفته مي شود : « رقباي نيرومند برهان اخلاقي
براهيني هستند که ناظر به ثبات نسبي نيازها ، خواهش ها و نفرت هاي اساسي
انسان يا شيوع پرخاش و انگيزه هاي اجتماعي در شخصيت انسان اند »[2]، قابل
دفاع است ، زيرا اخلاق صحيح مظاهر اسماي جمال و جلال الهي است که هر کدام
در شرايط خاص ، ظهور مخصوص دارد ، و چون نسبي بودن آن ها همواره ثابت است ،
زيرا با حفظ شرايط همسان ، همواره يک حالت مورد پذيرش روح انساني است ،
لذا نمي توان از استناد به يک مبدأ جامع و فراگير ثابت چاره جست ؛ ليکن نقص
جوهري برهان اخلاقي همان است که اجمالاً اشاره شد و تفصيلاً در متن کتاب
آمده است .
خلاصه آن که برهان اخلاقي و برهان سودمندي ، بر فرض تماميت مبادي
آن ها ، به حکمت عملي بر مي گردند ؛ نه حکمت نظري و از سنخ ادله اثبات واجب
نخواهند بود و اگر برهان هاي مزبور ، بعد از پيرايش و پالايش بسيار ، به
مسئله وحي و نبوت و رسالت و مانند آن بر گردند ، گر چه جزء مسايل حکمت نظري
محسوب مي شوند و در فلسفه دين جايگاه خاص خود را دارند ، ليکن از مبحث
اثبات واجب
[1]و 2 . براهين اثبات وجود خدا در فلسفه غرب ( برگرفته از دائرة المعارف فلسفي پل ادواردز ) ، ص 142 .
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 58