اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 42
نيستند و ربط آنان نيز اشراقي و يک جانبه است و حضور ربط بدون
حضور مربوطٌ اليه در خارج مستحيل است ، لذا چنين انسان شاهدي عين ذات خدا
را با اندازه سعه شهودي و فُسحت وجودي و وسعت بسط اشراقي خويش مشاهده مي
کند ؛ گرچه مقدار نامشهود غير متناهي است .
شهود ذات واجب در مدار علم حضوري طوري است که اگر به فرض محال ،
ذات ديگري ، بسيط الحقيقه جدايي و الله ديگري جاي آنچه موجود است ، قرار
بگيرد ، تمام وضع شاهد و شهود و مشهود دگرگون خواهد شد ، زيرا تشخّص به
وجود رابط است و با دگرگون شدن مربوطٌ اليه تشخص رابط نيز متحول مي شود .
بر خلاف علم حصولي و برهان عقلي که در فرض مزبور ، کم ترين دگرگوني در عالم
و علم و معلوم ذهني پديد نمي آيد ؛ يعني حکيم و متکلم چيزي را در ذهن
دارند که بر غير واجب کنوني هم قابل انطباق است ؛ ليکن عارف و وليّ چيزي را
مشاهده مي نمايند که همان واجب است و لاغير و بر غير او منطبق نخواهد شد (
حتى به فرض محال اگر او شريک و مماثل مي داشت ) .
از اين رو شاهدان مجرّد که از کسوت منطق و جامه حکمت و لباس کلام
تجرد يافته و به بارگاه معرفت و ولايت بار يافته و از مفهوم ذهني و علم
حصولي رهيده و به مشهود عيني رسيده ، همان را که هست مي يابند و مي خواهند و
چون مماثل او مستحيل است ، شهود و طلب آن ها هم شريک و شبيه و مماثل ندارد
، « لا شريک للشهود ، کما لا شريک للمشهود » ، و از اين رهگذر مي توان به
راز اصرار دين در قرآن و حديث به شهود ، رؤيت ، لقاء ، فطرت و مانند آن پي
برد .
پنجم . تحليل مسئله علّيّت
برهان عليّت و معلوليت را نمي توان دليل جداگانه اي براي اثبات واجب دانست
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 42