اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 275
نمايد ، زيرا همان گونه که « فيض » در المحجّة البيضاء ذکر
نموده است ، شيطان مي تواند ، براي فردي که صورت برگزيدگان الهي را نديده
است ، صورتي را به دروغ به رسول خدا و اوصياي او منسوب گرداند و در اين حال
، تمسک به روايت براي اثبات راستي و صدق مشهود ، از باب تمسک به عام در
شبهه مصداقيه همان عام بوده و مفيد فايده نيست . اگر شيطان در بيداري و
هشياري ، مي تواند صورت يا عبارتي را به لسان و زبان جعّالان و وضّاعان ،
به خدا و رسول او منتسب کند ، آيا در خواب و حالت مناميه از آن عاجز است ؟
حاصل آنکه تجربه هاي دروني کساني که از شهود عقلي و فوق آن محروم
هستند ، در هيچ فرضي با موازين و معيارهاي دروني ، ارزش علمي پيدا نمي کند و
از اين جهت نمي تواند به عنوان برهان بر خدا يا بر هر امر ديگري که به
شهود در مي آيد ، مطرح شوند ، تنها در صورتي که شخص شاهدِ واصل از معرفت
عقلي برخوردار باشد ، مي تواند با ميزان عقلي ، در مورد صحت و سقم آن
تجربيات به طور مستقيم يا غير مستقيم داوري نمايد و مراد از داوري غير
مستقيمِ عقل ، همان داوري است که به استعانت اقوال معصومان عليهم السلام ،
پس از اثبات عقليِ توحيد و نبوت حاصل مي شود .
اما کسي که از معرفت عقلي بي بهره است ، تجربيات دروني او براي او
شأنيت حکايت و مرآتيت نسبت به واقع را نيز پيدا نمي کند ، و اگر حکايتي
براي چنين تجربيات باقي مانده باشد ، در رديف حکايتي است که هر يک از پديده
هاي طبيعي مي تواند نسبت به علل و عوامل مختلف خود داشته باشد ؛ بر اين
قياس ، حکايت اين مشاهدات از قبيل حکايت اضغاث احلام نسبت به نفسانيت و
زمينه هاي پيشين افراد است ؛ به همين دليل ، اين گونه تجربيات ، موضوع
مناسب براي روانکاواني است که در وصف و تبيين اضغاث احلام ، به تئوري سازي
مشغول هستند .
البته براي تجربيات دروني اين اشخاص ، نحوه اي ديگر از حکايت نسبت به
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 275