اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 272
را از همه سو مي يابد و در نتيجه مجالي براي ترديد و شک نمي يابد .
شهودهاي جزئي که با امور نازل و مراتب خيالي و طبيعي عالم محشور
است ، به دليل تزلزلي که در مشهود آن هاست ، در معرض تبديل و تغيير هستند ،
و به دليل محدوديتي که واقعيت مشهود دارد ، قوّه واهمه و خيال ، خدعه و
فريب را در آن راه داده و احکام و آثار حقايق و امور محدود را از موطني به
موطن ديگر سرايت مي دهند ؛ بدين ترتيب ، بين آن چه در خيال منفصل جهان
محقّق است ، با آن چه به دخالت وهم ، در خيال متصل شخص مشاهده کننده پديد
آمده ، جدايي حاصل مي شود و از آن پس ، نفس شاهد در تشخيص حق و باطلِ
مشهودهاي خود ، گرفتار شک و ترديد مي شود .
اگر خورشيد عقل در صحنه جان سالک طلوع نمايد ، فرصت بازيگري از
شياطين وهمي و خيالي گرفته مي شود ، بلکه در اين حال قواي وهمي و خيالي
انسان در مشايعت حقايق به امامت و راهبري عقل اقتدا مي نمايند و صُوَر
برزخي و طبيعي را آن چنان که شايسته عقول است ، به نمايش مي گذارند ؛ در
اين حال ، خيال متصل ، ديگر بار با خيال منفصل هماهنگ شده و با حذف فاصله ،
ريشه شک و ترديد خشکيده و نور يقين تا نازل ترين مراتب شهود ظاهر مي گردد و
شاهد واصل ، در اين مقام به هر مرتبه که نظر مي کند ، جز حق نمي بيند و در
حقي که مي يابد ، اندکي ترديد و شک نمي کند ، چنان که مولاي موحدان امير
مؤمنان عليه السلام مي فرمايد : « ما شککت في الحق مذ أريته »[1]؛ از آن زمان که حق را مشاهده کردم ، در آن ترديد و شک نکردم .
پس ترديد ، تزلزل و اضطراب ، گاهي در متن شهود نيز راه دارد و زوال
آن جز با شهود حقايق عقلي ممکن نيست و سالک اگر در اين مسير ، خود توان
اتصال با