اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 204
کمالي برخوردار است ، به همان حمل فاقد آن باشد ؛ ليکن اگر
مفهومي به حمل اوّلي واجد يک کمال و به حمل شايع فاقد آن بود ، تناقض و
خُلفي لازم نمي آيد .
اشکال فوق گر چه از ديد ناقدان غربي برهان مزبور مخفي مانده ؛ ليکن
مورد توجه حکماي اسلامي قرار گرفته است . امتياز مفهوم و مصداق و تفاوت دو
نوع از حمل ، يعني حمل اوّلي ذاتي و حمل شايع صناعي ، مايه تزلزل استدلال
ياد شده است ، چنان که از رهگذر اين امتياز و تفاوت ، بسياري از تناقضاتي
که غير قابل حل پنداشته شده مرتفع مي گردند و برخي مغالطات مشابهي که به
آثار برخي اهل معرفت راه يافته ، از همين طريق آشکار مي شود .
خلط مفهوم و مصداق در براهين اهل معرفت
در تاريخ انديشه اسلامي ، برخي اهل معرفت که از فرق مفهوم و
مصداق غافل مانده اند ، با براهيني گويا تر و کوتاه تر از آنچه آنسلم بيان
داشته ، نه تنها اصل ذات واجب ، بلکه برخي صفات او ، نظير وحدت را نيز
اثبات کرده اند ؛ مانند اينکه وجود از آن جهت که وجود است ، عدم پذير نيست و
هر چه عدم براي آن ممتنع باشد ، واجب است ، پس وجود از آن جهت که وجود است
، واجب است .[1]
قياس فوق در قالب شکل اوّل است و صغراي آن بر امتناع اجتماع نقيضين
استوار است ، زيرا اگر وجود عدم را بپذيرد ، جمع نقيضين لازم مي آيد و
نتيجه قياس فوق ، يعني واجب بودن وجود و هستي مطلق ، وقتي ضميمه اين کبراي
کلي شود که واجب تعالى واحد بوده و داراي شريک نيست ، قياس مرکبي تشکيل مي
شود . با اين نتيجه ، وجود از آن جهت که وجود و هستي است ؛ يعني بدون آنکه
قيد و شرطي به آن ضميمه شود ، نه تنها واجب ، بلکه يکتا و يگانه است .