اسم الکتاب : انسان و قرآن المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 202
است كه جميع خواص و آثار آن نوع در آن يك فرد بنهج عقلى متحقق است و بمنزله
كل افراد ماديه آن نوع است و در عين بساطت و وحدت وجود جمعى همه آنان مى باشد
ليكن در وجود مثالى و طبيعى از براى آن نوع افراد بسيارى متصور است كه بواسطه
عوارض از هم متميز و جدا هستند .
و بايست دانست كه اين مراتب سه گانه از وجود كه براى هر حقيقتى گفتيم از
هر دور و بيگانه نيستند بلكه بحكم دو قاعده محكمه حكميه اصالت وجود و اشتراك
معنوى آن , نسبت وجود طبيعى بوجود مثالى نسبت ظل است به ذى ظل و نسبت عكس
است به عاكس و نسبت فرع است به اصل , و همچنين نسبت وجود مثالى و طبيعى
بوجود عقلانى ابداعى نسبت ظل و عكس است بذى ظل و عاكس كه گويا وجود عقلانى را
فرود آورده اند و بصورت وجود مثالى و طبيعى بر آمده است , يا آنكه وجود طبيعى
را بالا برده اند مثالى گرديده و بالاتر رفته است و وجود عقلى گرديده , و اين
تفاوت از نظر صافى و پاكى حقيقت و يا آلودگى و تنزل بحسب اختلاف اقتضاءات
نشئات عالم وجود ظهور يافته . و البته وجود مثالى و طبيعى از آثار وجود عقلى
است .
و بايست دانست كه وجود عقلانى هر حقيقت را رب النوع افراد مثالى و طبيعى آن
بايد شناخت يعنى مربى و مكمل و صاحب عنايت بوجودات مثاليه و طبيعيه كه
بمنزله سايه ها و پرتوهاى او هستند ميباشد و هميشه فيض الهى از مجراى وجود
عقلانى به آنان مى رسد و همين وجود عقلى ابداعى هر حقيقتى است كه در لسان شرع
انور تعبير بملك , موكل گرديده مانند ملك موكل با آب و باد و غيره كه در
اخبار بسيارى ذكر فرموده اند . فى المثل انسان وجودى دارد مادى و طبيعى كه
مشهود و محسوس است , و وجودى مثالى و برزخى دارد كه اغلب در رؤيا و خواب
ديدن نمايان مى گردد , و وجودى عقلانى صاف از آلايش حيوانى
اسم الکتاب : انسان و قرآن المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 202