اسم الکتاب : انسان و قرآن المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 18
كدام علم حجاب است
به موضوع بحث برگرديم . سخن در اين بود كه قرآن كريم به هيئت طبيعى و فطرى و
صورت عادى عربى مبين , بدون به كار بردن هيچ گونه اصطلاحات صناعات علوم ,
طورى نازل شده است تا كسى در كنار اين سفره الهى بى طعمه نماند , خداوند سبحان
فرمود :
و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه
[1] , و خود همين اصطلاحات آكنده حجاب قلب است , چه اينكه الامر كما هو لا
يتجلى الا فى القلب المجلو الفارغ عن النقوش . و يك وجه معنى آنكه گفته اند :
العلم حجاب الله الاكبر همين است بخصوص اگر خود اين اصطلاحات متراكم منظور
اصلى دارنده آنها باشد , و به كلام شيخ اجل ابن سينا در فصل پنجم از نمط مقامات
العارفين از كتاب اشارات : العارف يريد الحق الاول لا لشى ء غيره و لا يؤثر شيئا
على عرفانه , و كاملتر از آن , در فصل بيستم آن فرمايد : من آثر العرفان للعرفان
فقد قال بالثانى و من وجد العرفان كانه لا يجده بل يجد المعروف به فقد خاض لجه
الوصول .
در اول گويد : عارف خواهان حق اول است نه براى چيزى جز او , و هيچ چيز را بر
شناخت وى بر نمى گزيند , و در دوم گويد هر كس عرفان را براى عرفان برگزيند
يعنى شناخت را براى شناخت برگزيند , قائل به ثانى شده است , يعنى