اسم الکتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 187
ديگرى است .
مثال ديگر , مسأله قضا است كه مورد اذعان مستشكل مى باشد . زيرا اگر در يك
شهر چندين مجتهد بالفعل وجود داشته باشند , همه آنها بنابر نصب امام واجد سمت
قضاء هستند , ليكن هر گاه ارباب رجوع به يكى مراجعه نمايند , تكليف از ديگران
ساقط است .
جواب ديگر اين است كه مسأله ولايت چون مسأله نماز جماعت نيست تا هر عادلى
بتواند عهده دار سمت امامت آن باشد , بلكه ولايت در مرتبه اولى وظيفه كسى
است كه اعلم , اتقى , اشجع و با تدبيرتر از ديگران باشد , و حال آن كه كمتر
اتفاق مى افتد دو نفر در تمام اين خصوصيات مساوى باشند . علاوه بر اين كه طبع
مسأله ولايت بخاطر مشكلات و مصائبى كه در بردارد , بر خلاف افتاء و امثال آن ,
به گونه اى است كه كمتر كسى داوطلب قيام بر آن مى شود .
شاهد بر اين مسأله تاريخ هزار ساله اخير است كه در آن كمتر شخصى پيدا شده كه
رنج نزاع , درگيرى و ستيز با ظالمين را تحمل كرده , شجاعت و تدبير مبارزه با
آنها را دارا باشد .
بنابر اين , بعد از اثبات اين كه زمامدارى در محور ولايت است نه وكالت و
نيابت تا آن كه به تعيين مردم تامين شود , و بعد از رد استحاله تعيين ولى به
انتصاب الهى , هيچ دليلى براى رفع يد از ظهور رواياتى كه در باب انتصاب ولى
فقيه و شرايط و خصوصيات فرد منصوب وارد شده است , وجود ندارد .
اسم الکتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 187