اسم الکتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 128
عهده دار ابلاغ اين قوانين گردند , به طورى كه هر فرد صالحى به قانونى از قوانين
الهى آشنا گردد . گر چه همين معنا به نوبه خود سهمى از نبوت محسوب مى گردد .
بنابر اين سر اين مطلب كه نبى حتما بايد انسانى از جنس ديگران باشد , اين
است كه فرشته نه اسوه آدميان است , و نه مدير و مدبر امور اجتماعى انسان .
اثبات امامت عامه نيز با همان دو اصل يعنى احتياج انسان به قوانين الهى , و
نياز به رهبرى اجتماعى است , زيرا هر چند كه با رحلت پيامبر اسلام - صلى الله
عليه و آله - تشريع قوانين الهى به اتمام مى رسد , ليكن بسيارى از عمومات و
اطلاقات , تخصيص و يا تقييد يافته , و علم به آنها در نزد كسى است كه به
منزله جان نبى , در ارتباط باطنى با نبى اكرم - صلى الله عليه و آله - مى باشد
, از اينرو بعد از رحلت پيامبر نياز به شخصى است كه هم آگاه به قوانين
اسلامى باشد , و هم عهده دار ولايت و سرپرستى اجتماع باشد .
و اما در زمان غيبت بعد از آن كه بيان مقيدات و مخصصات شريعت نبوى به حد
نصاب رسيد , ديگر كمبودى در بخش قوانين احساس نمى شود . ليكن اين مقدار ,
جوامع انسانى را از انسان قانون شناس و امينى كه عهده دار سرپرستى و اجراى
قوانين باشد , بى نياز نمى كند . اين نياز همان امرى است كه ضرورت ولايت فقيه
عادل مدير و مدبر را در زمان غيبت امام زمان - عليه السلام - اثبات مى نمايد .
از مقايسه مقدمات براهينى كه بر نبوت و امامت عامه اقامه
اسم الکتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 128