اسم الکتاب : ولايت تکويني المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 19
آيات شود . و در
حقيقت قرآن غايت سير انسان است و در حكمت متعاليه محقق و مبرهن است كه
وصل ذى الغايت به غايت به نحو تحول است نه به محض قرب اضافى , يعنى
استكمال نفوس ناطقه به نحو اتحاد وجودى با حقايق نوريه است .
آيات قرآنى روزنه ها و درها و معبرها و عالمها براى اشخاص اند , تا بينش ها در
چه پايه , و خواننده ها در چه حدى بوده باشد . به عبارت ديگر اين كتاب
الهى معراج انسان يعنى وسيله عروج انسان است كه آيات آن به منزله درجات اين
معراجند و پايه هاى اين نردبان اند .
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به فرزندش ابن حنيفه وصيت فرموده است كه
و عليك بتلاوة القرآن والعمل به واعلم ان درجات الجنة على عدد آيات القرآن
فاذاكان يوم القيامة يقال لقارى القرآن اقرأ وارق
[1] .
امام فرمود : درجات بهشت بر عدد آيات قرآنند , پس چون روز قيامت شود به
قارى قرآن گفته مى شود بخوان و بالا برو . اين قرائت را مراتب است . يك مرتبه
آن قرائت لفظى است كه همين قرائت در عالم ماده و نشأه عنصرى است كه با حلق
و زبان و دهان و لب و لپ انجام مى دهيم , و يك مرتبه آن در عالم خواب است كه
مثال همين قرائت اينجا است ولى كارى به جنبيدن لب و زبان اينجائى ندارد به
قول حكيم
ابوالقاسم فردوسى :
مگر خواب را بيهده نشمرى *** يكى بهره دانش ز پيغمبرى
و پس از آنكه بكلى از اين كالبد انقطاع حاصل شد , قرائت به نحو
[1]الحديث , ص 65 , م 14 , وافى و آخر من لايحضره الفقيه .
اسم الکتاب : ولايت تکويني المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 19