responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : کتابنامه امام علي (ع ) المؤلف : مقدسی کوچکسرایی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 1

مقدمه

چـهـارده قـرن از آغـاز هـجـرت تـاريـخـى پـيـامـبـر اسـلام (ص ) و بـيـسـت و يـك سـال از پـيروزى انقلاب مقدس امت اسلامى ايران مى گذرد. تاريخى كه سراسر آن آكنده از مـبـارزه حق طلبان با ستمگران ، زورگويان ، زراندوزان ، بلعم و باعوراهاى دربار و حـديـث گـويـان خـودفـروخـتـه درهـم و دينار است . در اين صحنه ها، پيامبر اسلام (ص ) و جانشينان پاك آن حضرت ، پرچم مبارزه را همواره بر دوش داشتند و در اوج عزت و رشادت بـه شـهـادت رسـيـدنـد و چـه بـسـيـار از پـيـروان راسـتـيـن آنـان نـيـز به آن فيض عظيم نائل آمدند.

اكـنـون كـه در مـراحـل حـسـاس و حـيـاتـى انـقـلاب اسـلامـى و هـشـت سـال دفـاع مـقـدس و نـبـرد بـا مـنـافقان سربلند گشته ايم ، براى حفظ و تداوم انقلاب اسـلامـى نـيـاز بـه اسـتـقـلال فـرهنگى داريم تا در برابر تهاجم فرهنگى دشمنان نيز پـيـروز شـويم . به فرموده استاد شهيد مرتضى مطهرى (ره ) در كتاب ((انقلاب اسلامى )):

((ما اگر مكتب مستقل خودمان را ارائه نكنيم ، حتى با اينكه رژيم طاغوت را ساقط كرده ايم و حـتـى بـا ايـن فـرض كـه استقلال سياسى و استقلال اقتصادى را به دست آوريم ، باز اگـر بـه استقلال فرهنگى دست نيابيم ، شكست خواهيم خورد و نخواهيم توانست انقلاب را به ثمر رسانيم )).

از ايـن رو، امـت اسـلامـى بـايـسـتـى هـر چـه بـيـشـتـر با هويت مكتبى و تاريخى خود و نقش الگـوهـاى آن آشـنا شود. رمز توفيق در اين ميدان ، توجه به رهنمود اميرمؤ منان على (ع ) است كه به امام حسن (ع ) فرمود:

((فرزندم ! قلبت را با موعظه زنده نگهدار و اخبار گذشتگان را به آن عرضه كن .))

مـلت مـسـلمـان مـا بـايـد بـدانـد كـه پـيـشـيـنـه او از حـضـرت آدم (ع ) و هـابـيـل آغـاز گـشـتـه اسـت و بـه فـرازهـايـى چـون : ابـراهـيـم خـليـل الله (ع ) و مـوسـى كـليـم الله (ع ) و عـيـسـى روح الله (ع ) و مـحـمـد رسـول الله (ص ) و خـانـه گـليـن عـلى (ع ) و فـاطـمـه (س ) تـا سـامـرا و محل غيبت منجى عالم بشريت منتهى شده است .

بـديـهـى اسـت كـه شـرط اسـتوارى در اين مسير، بهره گيرى از منابعى است كه تاءثير بسزايى در بالا بردن شناخت و آگاهى ما دارد. بى شك يكى از آن منابع ((كتاب )) است .

مجموعه حاضر، در سه بخش مستقل تـنـظـيـم شـده اسـت . بـخـش نخست به معرفى كتاب از طريق ((شناسنامه )) و مباحث آن به عـنـوان ((خلاصه مطالب كتاب )) مى پردازد. در دومين بخش ، فهرست موضوعى كتاب هاى مـعـرفـى شـده ، هـمـراه بـا كـليـد ارجـاع ارائه شـده اسـت . در بـخـش سـوم بـه مـعـرفـى نويسندگان نيز پرداخته شده است .

با اذعان به اينكه مجموعه حاضر، تنها اندكى از كتاب هاى تدوين شده پيرامون شخصيت الهى است ، اميدوارم چراغ راهى براى مطالعه حق جويان باشد.

محسن مقدّسى كوچكسرايى

كتابشناسى

1 ـ آفتاب ولايت اميرالمؤ منين على (ع )

نويسنده : على اكبر بابازاده

ناشر / محل نشر: بدر / تهران

نوبت چاپ / تاريخ نشر: دوم / 1378

تعداد صفحه : 431

موضوع كلى : امامت امام على (ع )، فضايل امام على (ع )

خلاصه مطالب :

اين كتاب ، پيرامون خلافت و ولايت بلافصل امام على (ع ) به رشته تحرير درآمده است و گوشه هايى از ويژگى هاى عبادى و اخلاقى آن حضرت را بررسى كرده است . مباحث مهم كتاب بدين قرار است :

بـخـش اول ـ عـلى (ع ) در دوران پـيامبر اسلام (ص ): ولادت على / دوران كودكى على / على نـخـسـتـيـن مـؤ مـن بـه خـدا و پـيـامـبـر / امـامـت و جـانـشـيـنـى عـلى / احـتـضـار پـيـامـبـر خـدا / انتقال رهبرى از رسالت به ولايت .

بـخـش دوم ـ عـلى (ع ) و اوصـاف رهـبـرى : سـيـرى در فضايل و شخصيت على / على اسوه انسانيت / على سرچشمه علم / دانش على در ميدان سياست و تـدبـيـر، عـلى در مـسـند قضاوت / جاذبه و دافعه على / على و دشمنان / مقايسه على با رقباى سياسى .

اسم الکتاب : کتابنامه امام علي (ع ) المؤلف : مقدسی کوچکسرایی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 1
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست