اسم الکتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 104
معارف منحصر به طريق نظر فكرى يعنى از راه قياس فقط نيست . چنانكه صاحب
اسفار نيز در فصل هشتم مرحله دوم آن گفته است كه( : الطريق الى معرفة تلك
الاسرار منحصر فى سبيلين : اما سبيل الابرار من اقامة جوامع العبادة , و ادامة
مراسم العدالة , و ازالة و ساوس العادة , و اما سبيل المقربين من الرياضات
العلمية و توجيه القوى الادراكية الى جانب القدس و تصقيل مرآة النفس الناطقة
) . . . ( ج 1 ط 1 ص 88 ) .
7 ) ابن فنارى در فصل سوم فاتحه مصباح الانس به نه وجه استدلال كرده است كه
معرفت اشياء آنچنان كه در واقع هستند با ادله نظريه متعذر است , و نتيجه اين
كه چون تحصيل معرفت صحيح يا به طريق برهان نظرى است و يا به طريق عيان كشفى ,
و طريق نظرى از خلل صافى نيست پس طريق دوم متعين است .
ما اين وجوه نه گانه را به فارسى ترجمه كرده در رساله انه الحق آورده ايم ( ص
313 317 ط 1 11 رساله ) , و لكن اين وجوه نه گانه اگر دليل اند دليل خود فلسفه
است و با سلاح دليل به جنگ دليل رفتن است , و اگر دليل نيستند مسموع نيستند ,
وانگهى خود اين وجوه ياد شده يا مشابه آنها بر مدعاى ابن فنارى نيز وارد است .
ما اكنون از ورود در رد و ايراد خوددارى مى كنيم و به جاى آن قول فصل و عدل قاضى
نورالله شهيد قدس سره را از مجالس المؤمنين وى نقل مى كنيم , آن جناب در اول
مجلس ششم آن فرموده است([ : تحصيل يقين به مطالب حقيقيه كه حكمت عبارت از
آن است يا به نظر و استدلال حاصل مى شود چنانكه طريقه اهل نظر است و ايشان را
علما و حكما مى خوانند , يا به طريق تصفيه و استكمال چنانكه شيوه اهل فقر است و
ايشان را عرفا و اوليا نامند . و اگر چه هر دو طايفه به حقيقت حكمايند ليكن
اين طايفه ثانيه چون به محض موهبت ربانى فايز به درجه كمال شده اند و از
مكتبخانه
و علمناه من لدنا علما
سبق گرفته اند و در طريق ايشان اشواك شكوك و غوايل اوهام كمتر است , اشرف و
اعلى باشند و به وراثت انبيا كه صفوت خلايق اند اقرب و اولى خواهند بود . و هر
دو طريق در نهايت وصول سر به هم باز مى آورد و اليه يرجع الامر كله . و ميان
محققان هر دو طريق هيچ خلاف نيست .
اسم الکتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 104