اسم الکتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 59
اشتراك معنوى بدان نحو كه مشاء قائل اند كه موجودات را حقائق متباينه و
ملزومات وجود مطلق مى دانند , و وجود مطلق را خارج محمول و معروض تشكيك كه آن
را به تشكيك بر ملزومات متباينه حمل مى كنند و نه اشتراك معنوى بدان نحو كه
صاحب اسفار مى داند يعنى حقيقت واحده ذات مراتب به تشكيك بلكه اشتراك معنوى
بدين معنى كه حقيقت واحده به وحدت شخصيه ذات مظاهر است
و چون در مشهد عارف وجود واجب است زيرا كه وجود قبول وجود و عدم نمى كند پس
واجب است كه واجب لذاته باشد يعنى وجوب وجود , ذات حق سبحانه و تعالى را
است كه الصمد است فافهم
و چون وجود واجب مطلق به اطلاق حقيقى است نه اطلاق مقابل تقييد كه در حقيقت
تقييد است بلكه اطلاق ذاتى شمولى احاطى صمدى كه از آن تعبير به وحدت مطلقه و
حقيقيه مى شود كه در آن تعدد و اثنينيت اعتبار ندارد
حال گوئيم كه مشاء در قول به تشكيك يا بايد تعدد وجود را قائل شود و حال اينكه
تعدد واجب لازم مى آيد , و يا بايد به اثبات اولويت و اقدميت و اشديت و
اكمليت و اتميت و شبه آنها در طبيعت واجبه ملزومه , و به اثبات مقابلات اين
امور يعنى عدم اقدميت و اضعفيت و انقضيت در ملزومات ديگر يعنى وجودات خاصه
ممكنه قائل شود و حال اين كه ثبوت احوال مذكوره براى طبيعت واجبه , مبنى بر
ثبوت آن طبيعت واجبه بر صفت واجبيت است زيرا كه اين احوال از صفات نسبيه
اند و موقوف بر تحقق موصوف يعنى طبيعت واجبه اند كه احد المنتسبين است پس
اگر ثبوت حقيقت واجبه به اين احوال و نسب , مبين شود مصادره بر مطلوب لازم آيد
ايضا تزييف تشكيك وجود به اصطلاح اهل نظر
از شما طايفه مشاء مى پرسيم : اين كه مى گوئيد وجود بر افرادش به تساوى واقع
نمى شود زيرا كه بر وجود علت و معلول به تقدم و تاخر است , و بر وجود جوهر و
عرض به اولويت و عدم آنست , و بر وجود قار و غير قار به شدت و ضعف است ,
پس وجود بر اينها مقول به تشكيك است , و هر چه كه مقول به تشكيك است نه عين
ماهيت شى ء است و نه جز آن , چنانكه در حكمت نظريه مبرهن است كه در كليات
ذاتيه تشكيك نيست
اگر مراد اين است كه تقدم و تاخر و اولويت و عدم آن و شدت و ضعف به اعتبار
اسم الکتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 59