اسم الکتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 30
عدد گر چه يكى دارد بدايت *** وليكن نبودش هرگز نهايت
يكى كه واحد است مبدا و منشا جميع اعداد است و ظهور اين مبدا كه يكى است
بصورت اعداد متكثره و مخصوص شدن آن مبدا كه واحد است در هر مرتبه از اين
مراتب اعداد به اسمى و صفتى و خصوصيتى است چنانچه در مرتبه اولى كه بصورت ديگر
تجلى مى نمايد دو ميخوانند , و در مرتبه ديگر سه مى نامند نمودارى است بر اسرار
وجود مطلق و ظهور او در مراتب كثرات و تعينات مع بقائه على الوحده الحقيقيه
واحد عدد نيست بلكه منشا جميع اعداد است و همه از او حاصل شده اند و اوست كه
عين همه اعداد است و عدد به حقيقت اعتبار تكرار تجلى واحد است و اگر فى المثل
يكى از هزار بردارى هزار نماند اگر بصيرتى دارى نظر به اين ارتباط كن و تجلى
وحدت مطلقه را در مراتب كثرات مشاهده نما و يقين بدان كه غير يك حقيقت نيست
كه به حسب تكثر مرا يا كثير نموده و اين نمود كثرات قادح وحدت وى نمى گردد
و ما الوجه الا واحد غير انه *** اذا انت اعددت المرايا تعددا
اگر چه بدايت و منشا عدد يكى است و مبدا همه واحد است فاما عدد را هرگز
نهايت پديد نيست چه اعداد از اعتبار تكرار واحد ظاهر مى گردد و اعتبارات
بى نهايت است و بنابراين اعداد را نيز نهايت نيست و اين معنى اشارت است به
عدم انحصار ظهورات الهى در مظاهر نامتناهى زيرا كه حق نور مطلق است و كمال
رؤيت نور البته به ظلمت است كه در مقابل اوست پس موجب محبت حق ايجاد عالم
را حب كمال رؤيت حقست مرنفس خود را به شئونات ذاتيه و چون ظاهر است كه هر
چه مطلوب اين كس است بدون آن چيز حاصل نشود , آن چيز نيز بالعرض مطلوبست پس
اراده الهى متعلق به ايجاد عالم شد از جهت توقف حصول مطلوب كه عبارت از
استجلاء است به وى و استجلاء عبارت است از ظهور ذات حق از براى ذات خود در
تعينات
و چون شئونات ذاتى است و استجلاء تام حاصل نمى شود الا به ظهور او در هر شانى از
آن شئونات پس كمال رؤيت موقوف شد بر ظهور وى در جميع شئون و چون شئونات
مختلف واقع اند و از حيثيت خصوصيات غير منحصرند , ثابت شد دوام تنوعات
ظهورات الهى به حسب آن شئون الى غير النهايه و اين است سرآفريدگارى حق مر
مخلوقات را على الدوام در عوالم مختلفه الى ابدالاباد
اسم الکتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 30