اسم الکتاب : ده رساله فارسي : قرآني ، عرفاني ، رياضي ، طبي ، فقهي ، اخلاقي ، فلکي ، حکمي المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 209
تعالى]( . و بين نماز طواف با طواف فاصله نباشد يعنى عرفا گفته شود كه نماز
را بعد از طواف بجا آورده است . و در اين نماز يعنى در قرائت و اداى كلمات و
مخارج حروف بايد خيلى دقت شود . و در قرائت اين نماز مخيرى بين جهر و اخفات
هر نحوه بخوانى صحيح است .
و چون از نماز طواف فارغ شدى , براى سعى بين صفا و مروه مى روى و سعى هم از
واجبات عمره است و ركن است . و ابتداء از كوه صفا مى كنى و به سوى مروه مى روى
كه بايد رو به سوى مروه باشد . و همچنين از مروه به صفا مى روى و بايد رو به سوى
صفا باشد . از صفا به مروه يك شوط است , و از مروه به صفا يك شوط , و هم
چنين , پس شوط هفتم به مروه تمام مى شود كه بازگشتن به صفا ندارد , در صفا
پاشنه پا را به كوه بچسباند , و همچنين در مروه انگشتان پا را به كوه برساند ,
بلكه چه بهتر كه براى حصول يقين از پله هاى صفا و مروه هم بالا رود , چه در آغاز
و چه در انجام . و در وقت شروع بدين گونه نيت مى كند( : سعى ميان صفا و مروه
عمره تمتع حجة الاسلام بجا مى آورم قربة الى الله تعالى) و در صورت خستگى
مى توانيد كه اندكى در مبدأ و منتهى يعنى در صفا و مروه در هر شوطى استراحت كنيد
ولى زياد فاصله نشود كه مبادا عرفا توالى بهم بخورد . و در اثناى سعى بدون
عذر عقلانى توقف نكند و ننشيند . و سعى كن كه در سعى با سكينه و وقار باشى .
و چون شوط هفتم تمام شد كه به مروه منتهى مى شود بايد تقصير كنى . و آن چنانست
يعنى مقصود از اين تقصير اين است كه مقدارى از موى سر و شارب و ريش را كوتاه
كنى . و اگر از هر يك از آنها اندكى كوتاه كنى كافى است . ( پس تقصير به
معنى كوتاه كردن است ) . و مى توانى گرفتن ناخن را تقصير قرار دهى , مثلا ناخن
سر انگشتى را با قيچى بچينى ) . و در حال تقصير هم بايد نيت كنى , مثلا بگوئى :
([ تقصير مى كنم به جهت بيرون
اسم الکتاب : ده رساله فارسي : قرآني ، عرفاني ، رياضي ، طبي ، فقهي ، اخلاقي ، فلکي ، حکمي المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 209