اسم الکتاب : درسهائي از نهج البلاغه المؤلف : الخامنئي، السيد علي الجزء : 1 صفحة : 134
خود پيامبر لازم بود حتما همه جريانهاى فكرى تحت تاثير نبوت و رسالت اسلام قرار
گيرد ( ممكن بود قرار بگيرند و ممكن بود نگيرند همچنانكه عملا نگرفت و پيامبر
آنقدر فرصت نيافت ) و با زنه به اين معنى كه در دراز مدت اين پيامبر
مى بايست
بر همه اديان , و همه مليتها و همه ملتها و مكتبها پيروز شود . ( البته اينكار
بارها در تاريخ اسلام عملى شده و حكومت اسلام عالمگير گرديده , اما اين آيه
مى خواهد اين مفهوم را بيان كند ) .
ظهور حق يك مفهوم ظريفترى دارد :
( انديشه بشر و تفكر انسان , به مقتضاى خلاقيت , ابداع و ابتكار دائما
راههاى نو را در مقابل انسان مى گذارد , ايدئولوژيها بهمين صورت بوجود مى آيند و
منتشر مى شوند و رشد مى يابند . افلاطون فيلسوف اجتماعى يك طرحى براى زندگى
اجتماعى انسان مى دهد . يقينا پيش از او و بعد از او بسيار بوده اند متفكرينى
كه راههاى نوى براى انسان و زندگى اجتماعى او و انديشه و تفكرش ارائه داده اند
.
اما آن زمان بطور مطلق راه انبياء بر همه راههائى كه بشر ارائه كرده و
خواهد كرد , غلبه و رجحان و ظهور دارد كه همه محتواى فرهنگ نبوتها بمردم گفته
شود زمانيكه موسى ( ع ) راه خود را ارائه داد محققا راه خدا بود اما هيچكس
ادعا نمى كند كه خطى كه موسى پيشنهاد مى كرد , كاملترين خط و راهى است كه به بشر
ارائه شده است . زيرا مكتب موسى ( ع ) باب اداره آن زمان بود .
ظرفيتش آنقدر نبود كه زندگى انسان را در طول تاريخ تا آخر در بر گيرد و در
خود بگنجاند . اى بسا مكاتبى كه بعد از قرنها از سوى انسانها و نه از سوى خدا
ارائه شود كه از مكتب موسى كاملتر
اسم الکتاب : درسهائي از نهج البلاغه المؤلف : الخامنئي، السيد علي الجزء : 1 صفحة : 134