اسم الکتاب : درسهائي از نهج البلاغه المؤلف : الخامنئي، السيد علي الجزء : 1 صفحة : 128
( همانا بعضى از علماء يهود و نصارى مال مردم را به ناحق مى خورند و آنانكه طلا
و نقره بر هم انباشته مى كنند و در راه خدا آنرا انفاق نمى كنند به عذاب دردناكى
بشارت ده ) كه در اين آيه دو گروه احبار و رهبان و گروه زر اندوزان كوبيده شده
اند ) .
بدون واو در وسط آيه خواند يعنى گفت : . . . بالباطل الذين يكنزون .
. .
( كه در اين صورت چنين معنى مى شود كه برخى علمأ يهود و نصارى مال مردم را
به ناحق مى خورند , آنان كه طلا و نقره بر هم انباشته مى كنند و . . . ) ( در اين
حالت فقط يك گروه كوبيده شدند , زر اندوزان از احبار و رهبان ) يعنى والذين
را به الذين تبديل كرد . عبدالله بن مسعود شمشيرش را برداشت و
روى دوش گذاشت و گفت اگر آيه را با واو نخوانى با اين شمشير
خروج مى كنم .
اينقدر حساس بودند , آيه را خودشان از پيغمبر شنيده بودند در سينه ها و
نوشته هايشان ضبط كرده بودند . و با قيمت جانشان از آن حفاظت مى كردند . در زمان
پيغمبر قرآن آمد و تدوين شد و بعد از او قاريان , حافظان و تلاوتگران همواره
خواندند و مجال كم و زياد شدن در قرآن را ندادند .
س 3 - فرق بينه و حجت چيست ؟
جواب - حجت دليلى است كه براى احتجاج كردن و مجادله با خصم از آن
استفاده مى كنيم . اما بينه براى قانع كردن خود انسان است . دليل واضح و روشن
را بينه گويند . بينه خود انسان را قانع مى كند ولى براى احتجاج و استدلال نيست
.
اسم الکتاب : درسهائي از نهج البلاغه المؤلف : الخامنئي، السيد علي الجزء : 1 صفحة : 128