responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني نظري تجربه ديني المؤلف : الشیرواني، علی    الجزء : 1  صفحة : 86

سخن مى‌گوييم، مقصود ما از احساس، جنبه‌هاى ذهنى[1] نيست، بلكه يك عمل‌ خود عقل[2] است، يك شيوه دانستن است كه بايد از شيوه معرفت از طريقِ فهميدن، متمايز شود.[3]

شواهد فراوانى وجود دارد كه مقصود اتو از احساس‌هاى مينوى، نوعى حالت نفسانى خاص است كه شباهتى به احساس‌هاى متعارف ندارد. پراودفوت نيز تصريح مى‌كند كه:

اين ادعا كه تجربه دينى، نوع خاصى از تجربه بوده و تنها از راه شناخت شخصى قابل‌ادراك است، به‌طور خيلى واضح در توصيف رودلف اتو از حس امر مينوى بيان شده‌است. او اين حس را، نه به عنوان يك احساس، بلكه به عنوان حالتِ مشخص نفسانى مى‌شناسد.[4]و[5]

ديدگاه اتو را مى‌توان اين گونه تفسير كرد كه تحقق احوال خاصى در انسان، مانند حالتِ هيبت، تحيّر، شيفتگى و جذبه، همه و همه حاكى از آن است كه انسان خود را در برابر سرّى كاملاً ديگر و داراى عظمتى بى‌مانند و جمال و كمالى بى‌بديل مى‌يابد و اين جز با اذعان و باور به وجود عينى و خارجى آن چنان موجودى ميسور نيست، هرچند دليل عقلى بر وجود آن نباشد.


[1] subjective states.

[2] reason.

[3] Otto, Das Gefuhl des Uberweltlichen, p. 327, Quoted in: Almond, Rudolf Otto, pp. 83-84.

[4] وين پراودفوت، تجربه دينى، ص 25.

[5] اين كه انسان جدا از عقل نظرى و عملى، راهى به سوى شناخت خداوند دارد، امرى پذيرفتنى است و بسيارى از انديشمندان مسلمان با استناد به مبانى عقلى و نقلى، بدان اذعان كرده‌اند. در واقع، اين بحث به مسأله خداشناسى فطرى پيوند مى‌خورد كه بحثى بسيار عميق و پرثمر است. در اين‌جا فقط به اين نكته اشاره مى‌كنم كه قرآن كريم مى‌فرمايد: ﴿وَمابِكُم مِن نِعْمَةٍ فَمِن اللّهِ ثُمَ إِذا مَسَّكُم الضُرّ فَإِلَيه تجئرون؛ و هر نعمتى داريد از خداست، پس چون آسيبى به‌شمارسد، به سوى او روى مى‌آوريد و مى‌ناليد. (نحل، آيه‌53).

علامه طباطبائى در تفسير اين آيه مى‌نويسد:

«اين واقعيت كه در هنگام شدايد و در حالى كه همه اسباب ظاهرى قطع شده‌اند، در نهاد آدمى چيزى به نام رجا و اميد هست، خود دليل بر اين است كه انسان در عالم هستى، فوق اين اسباب قطع شده، سببى را مى‌بيند كه حوادث بزرگ نمى‌تواند آن را قطع كند و آدمى به هيچ وجه از آن بريده نيست و سببى است كه زوال و فنا و سهو و نسيان نمى‌پذيرد». (سيد محمد حسين طباطبائى، الميزان فى تفسير القرآن، ج 12، ص 272).

هر چند وجود اين اميد و رجا دليل عقلى بر وجودِ چنان موجود قادرى نيست، اما دليل بر آن است كه انسانِ داراى آن اميد، به تحقيقِ عينى و خارجى آن موجود قادر اذعان و باور دارد و بالاتر از آن، دليل بر آن است كه آن را با نوعى شهود نفسانى مى‌بيند: «دليلٌ على أَنّه يرى أَن هناك سبباً فوق هذه الأَسباب».

اسم الکتاب : مباني نظري تجربه ديني المؤلف : الشیرواني، علی    الجزء : 1  صفحة : 86
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست