responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني نظري تجربه ديني المؤلف : الشیرواني، علی    الجزء : 1  صفحة : 233

فصل ششم‌

تجربه عرفانى و مقام حيرت‌

بحث پيشين با مسأله ديگرى پيوند دارد و آن بحث حيرت است كه خود با ديدگاه ابن‌عربى درباره تشبيه و تنزيه ارتباط تنگاتنگى دارد. از اين رو، پيش از پرداختن به بحث حيرت، آراى ابن‌عربى در باب تشبيه و تنزيه را از نظر مى‌گذرانيم.

مشبّهه و منزهه‌

تشبيه و تنزيه دو واژه بسيار متداول در فرهنگ اسلامى است كه در ميان متكلمان، فيلسوفان و عارفان به كار مى‌رود؛ اما معناى مورد نظر ابن‌عربى از اين دو واژه، معنايى خاص است. در فلسفه و كلام، تشبيه عبارت است از همانند كردن حق به خلق و اسناد صفات ممكن به واجب تعالى، و تنزيه آن است كه حق را متعالى از خلق دانسته صفات ممكن را از او سلب كنيم. قائلان به تشبيه (مشبّهه) با استناد به آياتى مانند: ﴿الرّحمن على العرش استوى،[1] ﴿والسّموات مطويات بيمينه،[2] ﴿يداللّه فوق أَيديهم،[3]، ﴿ولتصنع على‌ عينى،[4] ﴿فأَينما تولّوا فثم وجه اللّه[5] و ﴿يا حسرتا على ما فرّطت فى جنب اللّه،[6] حق را شبيه خلق دانسته، براى او بدنى همانند بدن انسان، داراى دست و پا و چشم و گوش


[1] طه (20)، آيه 5.

[2] زمر (39)، آيه 68.

[3] فتح (48)، آيه 10.

[4] طه(20)، آيه 40.

[5] بقره (2)، آيه 109.

[6] زمر (39)، آيه 58.

اسم الکتاب : مباني نظري تجربه ديني المؤلف : الشیرواني، علی    الجزء : 1  صفحة : 233
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست