اسم الکتاب : بررسي نظريه هاي نجات و مباني مهدويت المؤلف : ابراهیم آودیچ الجزء : 1 صفحة : 276
ب) آثار غيبت
اول ـ تقويت ايمان و تقوى
متقى شدن مسلمانان و مراقبت پيشاپيش از اعمال خود از جمله ى آثار غيبت امام زمان(عج) است، زيرا آدمى وقتى بداند و اعتقاد داشته
باشد كه شخصيت بزرگوارى مراقب اوست و به اعمال و رفتار و كردار او نظارت دارد و بداند هم كه آن بزرگوار دوست و نسبت به او
بسيار مهربان است كاملاً خود را كنترل مى كند و مراقب اوضاع و احوال خود مى باشد. وقتى شخص بداند كه امام از نظر او مخفى است و در
خفا بر او نظارت دارد باعث مى شود كه مردم زمان غيبت در ايمان و اعمال نيك بسيار محكم تر باشند.
در بعضى از اخبار اهل بيت عصمت (عليهم السلام) آيه ى شريفه ى اوّل سوره ى بقره را به ايمان به غيب امام قائم(عج) تفسير كرده
اند.
«عن يحيى بن ابى القاسم قال: سألت الصادق (عليه السلام) عن قول الله عزّوجلّ: ?بسم الله الرحمن الرحيم ^ الم ^ ذلك الكتاب
لاريب فيه هدى للمتقين ^ الّذين يؤمنون بالغيب و يقيمون الصّلوة و ممّا رزقناهم ينفقون?[1](عليه السلام) و الغيب فهو
الحجّة الغائب و شاهد ذلك قول الله عزّوجلّ ?و يقولون لولا انزل عليه آية من ربّه فقل انّما الغيب لله فانتظروا انّى معكم من
المنتظرين?;[2] يحيى بن ابى القاسم (ابوبصير) گويد از حضرت صادق (عليه السلام) درباره قول خداى عزّوجلّ: بنام خداى
بخشاينده ى مهربان ^الم^ اين نامه كه ترديدى در آن نيست راهنماى پرهيزكاران است ^ كه به غيب ايمان دارند و نماز را بر پاى دارند و
از
آن چه به آنان داديم ببخشند ^ سؤال كردم، فرمود: متّقين شيعيان على بن ابى طالب (عليه السلام)هستند، امّا غيب، همان حجتى
است
كه از نظرها غايب خواهد بود (حضرت مهدى (عليه السلام)) شاهد بر اين مدعى آيه ى شريفه ى ديگر است