اسم الکتاب : انتظار بشر از دين المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 212
نکته دوم؛ احکام دين، دو قسمند: تأسيسي و امضايي. احکام تأسيسي،
احکامي است که ابداع و اختراع آن به دست شارع است و احکام امضايي يعني
شارع دين، روش عقلا و راه عقلاني را تأييد و امضا کند؛ آنچه را عقل مي
فهمد، شارع آن را امضا کرده است و حکم امضايي شارع، مانند حکم تأسيسي او
شرعي و حجّـت است؛ يعني احکام دين منحصر در احکام تأسيسي نيست؛ بلکه احکام
امضايي نيز از دين است. از اين رو، گفته اند که سنّت سه قسم است: قول
معصوم، فعل معصوم و تقرير معصوم. تقرير و امضاي صاحبان شريعت هم، يا به فعل
و عمل است يا به قول يا به سکوت. بنابراين، اگر صاحب شريعت با سکوت خود،
حکمي را امضا کرد ه باشد، آن حکم، ديني است و پيروان دين آن را با صبغه
ديني انجام مي دهند.
نکته سوم: دين از جهات گوناگون، نه تنها نسبت به توسعه، بازدارنده
يا بي تفاوت نيست، بلکه به توسعه تشويق کرده است؛ حتّي خود توسعه را توسعه
داده و از جهات فقهي و اخلاقي و اعتقادي، آن را تصحيح کرده است.
تصحيح توسعه از نظر اعتقادي
چون مبناي همه کارها خداست وخداست که همه چيز را مي آفريند و
نازل مي کند و سود و زيان انسان هم به دست خدايي است که اين جهان را آفريده
است و آينده و حشر انسان نيز به لقاي خداوند است، بايد همه کارهاي انسان،
در بُعد اقتصادي، فرهنگي و آموزشي و...، ناشي از دستور خدا و در مسير کسب
رضاي او باشد و نيز انسان در همه کارها تقرب به خدا را هدف قرار دهد و قصد
قربت داشته باشد تا آن کارها جنبه عبادت پيدا کند. اگر کسي براي رضاي خدا
در ابعاد مختلف تلاش و حرکت کند، سعي مي کند در علوم از بخش هاي مفيد و
سودمند آن استفاده کند و بخش هاي مفيد آن را فراگيرد و نيز در اقتصاد
عادلانه رفتار نمايد؛ يعني توليد صحيح
اسم الکتاب : انتظار بشر از دين المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 212