اسم الکتاب : انتظار بشر از دين المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 102
يقين بر اکتفاي به اطمينان است. 2 ـ شارع مقدّس، اعتماد بر
طمأنينه را رد نکرد و آن را ابطال ننمود. 3 ـ هر چه را شارع مقدّس مشاهده
کرد و ردع نفرمود، معلوم مي شود که آن ها مرضي و حجّت خداست.
عقل غير مشروب
عقلي که از منابع اثباتي دين است، در صورتي چشمه جوشان دين خواهد
بود که نه از درون و نه از بيرون، مشوب و آلوده نشود و به تعبير «شيخ
انصاري» رحمه الله در « فرائد الاصول»، عقل فطري خالي از «شوائب اوهام» 1
از منابع اثباتي دين است؛ اما اگر عقل به اوهام شيطان مشوب شود، اعتبار خود
را از دست مي دهد.
تمام سعي و تلاش شيطان اين است که اين چشمه معرفتي را با اوهام ببندد؛ زيرا برنامه رسمي شيطان دو کار است:
1 ـ مغالطه که منطقي ها به علاج آن پرداختند و حکيمان سعي کردند تا
آن را شناسايي کنند و به دام آن نيفتند؛ مغالطه اقسامي دارد که در منطق از
آن بحث مي شود.
2 ـ کار ديگر شيطان که بسيار مهم است و علاج آن از حکمت نظري و منطق
هم ساخته نيست؛ بلکه فقط از اخلاق و عرفان عملي ساخته است؛ توضيح اين که
شيطان باطل را به صورت حق و نيز زشت را به صورت زيبا جلوه مي دهد و بد را
به صورت خوب معرفي کند؛ زيرا قضايا بر دو قسمند (حق و صادق و باطل و کاذب) و
شيطان قضاياي باطل را به صورت حق جلوه مي دهد تا انسان دچار خطا گردد. در
اين فتنه، کوشش شيطان نفوذ در محور انگيزه است و نه در انديشه؛ يعني سعي مي
کند در نيت، اراده، عزم، اخلاص و مانند آن راه يابد يا شهوت و غضب را بر
1. فرائد الاصول، ج 1، ص 40.
اسم الکتاب : انتظار بشر از دين المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 102