responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مقالات اصولي المؤلف : موسوی بجنوردی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 96
داراى دو جهت و حيثيت است كه هر حيثيت معنون جدائى دارد , يعنى تعدد در اعتبار و حيثيت است نه تعدد معنون , ولى . از آن , تعبير به تعدد معنون مى كنيم . و چون در اينجا دو عنوان و دو معنون داريم , بنابراين وحدت معنون و موضوع , كه از شرايط مهم اجتماع امر و نهى است منتفى مى باشد , و با دقتعقلى خواهيم يافت كه اجتماع وجوب و حرمت در اينجا به اجتماع موردىبرمى گردد كه اين نوع از اجتماع هم جائز مى باشد و قبلا گفتيم اجتماع موردىتخصصا از بحث خارج است .

اما قائلين به امتناع اجتماع امر و نهى بايد دو مسئله را بپذيرند كما اينكه مرحوم آخوند ( قدس سره ) در كفاية الاصول آنه را پذيرفته است .

الف . حسن و قبح احكام به خارج سرايت مى كند , يعنى آنگونه نيست كه در ظرف ذهن محصور بماند . [2]

ب[ . ( تعدد العنوان لا يوجب تعدد المعنون]) در نتيجه دو عنوان امر و نهى بر يك معنون وارد مى شوند و اين شىء واحد ( معنون ) بر حسب وجود قابليت اجتماع عناوين را ندارد , و نظر به تنافر شديد بين عنوانين محال است كه شىء واحد هم مأموربه و هم منهى عنه واقع شود , پس بايد يا امر صلاتى بماند و نهى غصبى از بين برود و يا امر صلاتى از بين برود و نهى غصبى باقى بماند , به تعبير مرحوم آخوند ( قدس سره ) تغليب باحدى الجانبين است , و در تزاحم تغليب با جانب نهى است . و هنگامى كه مشخص شد اجتماع امر و نهى ممكن نيست , نبايد از آن بحث كرد , بلكه مى بايست مثل صاحب معالم ( قده ) گفت[ ( هل يجوز توجه الامر و توجه النهى فى واحد أم لا ؟])

مسأله اجتماع امر و نهى از ملازمات عقليه غير مستقله است

آيا مسأله اجتماع أمر و نهى از مباحث الفاظ است يا از مباحث عقليه ؟ اصوليين


[2] گروهى از محققان منجمله مرحوم آقاضياء اراكى ( قدس سره ) و مرحوم شيخ محمد حسين اصفهانى ( كمپانى ) قدس سره مى گويند , احكام به صور ذهنيه تعلق دارند و به خارج سرايت نمى كنند يعنى معروض وجوب , صورت ذهنيه صلاة , و معروض حرمت صورت ذهنيه غصب است , نه اين به آن سرايت مى كند و نه آن به اين , و نه هر . دو به خارج سرايت و قهرا تعارض ندارند .

اسم الکتاب : مقالات اصولي المؤلف : موسوی بجنوردی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 96
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست