responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مقالات اصولي المؤلف : موسوی بجنوردی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 94
وجه است , يعنى ممكن است غصب باشد و صلاة نباشد و يا صلاة باشد و غصب نباشد و يا هر دو يعنى با هم باشند . بنابراين مقصود از واحد , واحد در وجود است , كه هم واحد شخصى و هم كلى را در بر مى گيرد .

با اين بيان واحد بالجنس از محل بحث ما خارج است . [1]

اصولا جنس به حسب وجود داراى ابهام است و نياز به فصل دارد . ابهام در ماهيت معقول نيست , مثلا جنس حيوان وجودا ماهيت مبهمه است و تابع فصلى است كه به آن , ملحق تا تمييز حاصل شود , در سجده عبادت و سجده شرك قصد فصل مميز است , أما در ما نحن فيه آنچه مورد نظر ماست واحد حقيقى با قطع نظر از جنس و فصل است , و واحد بالجنس چون تعدد در وجود دارد , خارج از بحث ماست.

3 . جواز

مقصود از جواز اجتماع امر و نهى در شىء واحد , جواز عقلى است براى آنكه بدانيم آيا اجتماع امر و نهى عقلا ممكن است يا خير ؟ در واقع ابتدا بايددرباره امكان وقوعى كه يك أمر ثبوتى است بحث كنيم سپس در خصوص أمر اثباتى , جواز معانى مختلف دارد : گاهى جواز در مقابل قبح عقلى مطرح مى شوداز آن رو كه عقل بعضى از چيزها را قبيح مى داند , مثل تكليف بمالايطاق , يا تكليف به محال , اين امور از نظر عقلى قبيح است . هر چند اشاعره معتقد بهامكان آن مى باشند ولى بايد بگوئيم كه حقيقت وجوب بعث به[ ( احد طرفىالمقدور]) است و در تكليف بمالايطاق[ ( طرفى المقدور]) موجود نيست , تابعث تحقق پيدا كند . بنابراين بايد گفت تكليف بمالايطاق تكليف به محال است , و صدور قبيح از مولى محال است , و در نتيجه قبح عقلى مساوق با امتناع عقلى است , و بازگشت قبح عقلى به امتناع عقلى است . بعضى موارد نيز جوازدر مقابل حرمت و وجوب مطرح


[1] واحد بالجنس آن است كه مأموربه و منهى عنه كه وجودا با هم مغايرند تحت ماهيت واحده اى قرار گيرند , مثل سجود كه گاهى براى خداوند متعال و گاهى براى بت صورت مى گيرد , هر دو سجده واحد بالجنس اند و قصد , فصل مميز دو سجده است سجده بقصد بندگى سجده عبادت است , و سجده به قصد دنيا و شهرت سجده شرك مى باشد .

اسم الکتاب : مقالات اصولي المؤلف : موسوی بجنوردی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 94
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست